четвер, 15 травня 2014 р.

Літургія святого Василія BAR-336


Колись цього для священика було достатньо. А потім придумали ще купу всяких додаткових обрядів, які насправді нічого до служіння, сприйняття і розуміння служби не додають, а лише затемнюють основне.
До уваги антиантифонників: молитви антифонів йдуть після молитви приготування хліба у скевофілакії, а це означає, що вони не є частиною стаційного богослужіння, але належать до самого чину літургії св.Василія Великого вже у найдавнішому відомому її варіанті. Факт, що єпископ на них був відсутній абсолютно не є доказом того, що вони не є елементом богослужіння. В описі єрусалимської вечірні на обряді запалення світла єпископ теж був відсутній, але ніхто не сумнівається, що обряд запалення світла не є частиною вечірні.

1. Літургія святого Василія

Молитва, яку творить ієрей в скевофілакіоні коли кладе хліб на дискос: Боже, Боже наш, ти небесний хліб, поживу всьому світові, Господа нашого і Бога Ісуса Христа послав, спасителя і відкупителя і благодітеля, який благословляє і освячує нас, сам благослови предложення це і прийми його на пренебесний твій жертовник. Пом'яни, як благий і чоловіколюбець, тих які принесли, і тих, за кого принесли, і збережи нас неосудженими в священнодіянні божественних твоїх таїнств. Ви(голос): Бо освятилося і прославилося пречесне і величне ім'я твоє, Отця.

2. Молитва першого антифону

Господи Боже наш, влада якого незрівнянна і слава неосяжна, милість безмірна і чоловіколюб'я невимовне: сам, Владико, згідно з милосердям твоїм споглянь на нас і на святий дім цей, і подай нам і тим, які моляться з нами багаті милості твої і щедроти твої. Ви(голос): Бо подобає тобі вся слава, честь і поклоніння, Отцю.


3. Молитва другого антифону

Господи Боже наш, спаси народ твій і благослови насліддя твоє, повноту церкви твоєї в мирі збережи, освяти, тих які люблять красу дома твого; ти їх прослав божественною силою твоєю і не залиши, Боже, нас, які на тебе уповають. Ви(голос): Бо твоя - влада, і твоє єсть царство, і сила і.

4. Молитва третього антифону

Ти, який дарував нам спільні ці і суголосні молитви, і двом чи трьом, які погодились в ім'я твоє, прохання подати обіцяв, сам і нині прохання рабів своїх на користь сповни, подай нам в нинішньому віці пізнання твоєї істини, а в майбутньому даруй життя вічне. Ви(голос): Бо ти - Бог благий і чоловіколюбний, і тобі славу возсилаємо.

5. Молитва входу

Владико Господи Боже наш, ти поставив на небесах чини і воїнства ангелів і архангелів на служіння твоєї слави, вчини, щоб із входом нашим звершився вхід святих ангелів, які співслужать нам і славословлять твою благість. Ви(голос): Бо подобає тобі.

6. Молитва трисвятого

Боже святий, ти у святих перебуваєш, трисвятим голосом оспівують тебе серафимами, і херувими славословлять, і всі небесні сили тобі покланяються, ти з небуття в буття все привів, створив людну на образ твій і подобу і всяким твоїм даром прикрасив, ти даєш премудрість і розум тому, хто просить; і не гордуєш грішником, але встановлюєш покаяння для спасіння; ти сподобив нас, смиренних і недостойних рабів твоїх, в час цей стати пeред славою святого твого жертовника тож прийми і з уст нас, грішних, трисвяту пісню і відвідай нас у благості твоїй, прости нам всяке прогрішення, вольне ж і невольне, освяти наші душі і тіла, і даруй нам з благоговінням служити тобі всі дні життя нашого, молитвами святої Богородиці і всіх святих, які від віку тобі благовгодили. Ви(голос): Бо ти святий, Боже наш, і тобі славу возсилаємо.

7. Молитва високого престолу

Владико Господи Боже сил, спаси людей твоїх і умиротвори їх силою Святого твого Духа, знаменням чесного хреста єдинородного твого Сина, з яким ти благословенний на віки віків. Амінь.

8. Молитва (сугубої) ектенії «Господи помилуй»

Господи Боже наш, усердне моління це прийми від твоїх рабів і помилуй нас згідно з множеством милості твоєї, і щедроти твої зішли на нас і на весь народ твій, який очікує від тебе багатої милості. Ви(голос): Бо ти милостивий і чоловіколюбний Бог, і тобі.

9. Молитва оглашенних

Господи Боже наш, ти на небесах живеш і споглядаєш на всі діла твої, споглянь на рабів твоїх, катехуменів, які схилили шиї свої пeред тобою, і подай їм тягар легкий, вчини їх членами святої твоєї церкви і удостой їх купелі відродження, прощення гріхів і одежі нетління, на пізнання тебе істинного Бога нашого. Ви(голос): Щоб і вони з нами славили всесвяте (ім'я).

10. Перша молитва вірних, після розгортання ілитону

Ти, Господи, явив нам це велике таїнство спасіння; ти удостоїв нас, смиренних і недостойних рабів твоїх, стати служителями святого твого жертовника, силою святого твого Духа сподоби нас на це служіння, щоб, неосудно ставши перед твоєю святою славою, ми приносили тобі жертву хвали, бо ти звершуєш все у всьому. Хай буде, Господи, за гріхи наші і за невідання народу ця жертва наша угодною і благоприємною перед тобою. Ви(голос): Бо тобі подобає всяка слава, честь і поклоніння, Отцю.

11. Друга молитва вірних

Боже, ти відвідав з милістю і щедротами смирення наше і поставив нас смиренних, і грішних, і недостойних рабів твоїх пeред святою славою твоєю служити святому жертовнику твоєму; ти укріпи нас силою Святого твого Духа на це служіння, і дай нам слово, коли відкриваємо уста наші, щоб призивати благодать Святого твого Духа на предлежачі дари. Ви(голос): Щоб владoю твоєю завжди охоронені, ми тобі славу.

12. Молитва, яку мовить ієрей для себе, коли співають херувимську

Ніхто із зв'язаних плотськими пориваннями і насолодами недостойний приступати або наближатися до тебе, чи служити тобі, Царю слави, бо служити тобі велично і страшно і недоступно навіть небесним силам. Та, все ж, ти згідно із невимовним і безмірним своїм чоловіколюбством безпремінно і незмінно став чоловіком і явився первосвящеником нашим, і священнодійство це спільного служіння і безкровної жертви передав нам, як Владика всього. Бо ти володарюєш над всім небесним і земним, на престолі херувимському носимий, Господь Серафимів і цар Ізраїлів, один святий і у святині перебуваєш. Тому прошу тебе, єдиного благого і прихильного: споглянь на мене, грішного і непотрібного раба твого, і силою Святого твого Духа, сподоби мене, одягненого благодаттю священства, предстояти цій твоїй трапезі і священнодіяти святе твоє тіло і чесну кров. Бо перед тобою схиляю мою шию, і молю тебе: не відверни лиця твого від мене і не відкинь мене з-посеред дітей твоїх, але сподоби мене, смиренного, грішного, і недостойного раба твого, принести тобі ці дари. Бо ти той, хто приносить і кого приносять, той, хто освячує і кого освячують, Христе Боже наш, і тобі славу возсилаємо, {Отцю і Сину}.

13. Молитва приношення святого Василія після завершення народом (співу) таїнственного піснеспіву

Господи Боже наш, ти сотворив нас і привів у це життя показав нам путі до спасіння, дарував нам одкровення небесних таїнств; ти поставив нас на це служіння силою Духа твого Святого. Благоволи ж, Господи, щоб нам стати служителями нового твого завіту, звершителями твоїх таїнств; прийми нас, що наближаємося до святого твого жертовника, щоб, згідно з множеством милості твоєї, були ми достойнми приносити тобі цю словесну і безкровну жертву за наші гріхи і за невідання народу, прийнявши її на святий і наднебесний і неоречевлений твій жертовник, як приємний аромат у воздаяння зішли нам благодать Святого твого Духа. Споглянь на нас, Боже, і подивись на це служіння наше, і прийми його, так як ти прийняв дари Авеля, жертви Ноя, всепалення Авраама, священнодії Мойсея і Аарона, мирні жертви Самуїла. Так як ти прийняв від святих твоїх апостолів це істинне служіння, так прийми і з рук нас, грішних, ці дари за благістю твоєю, Господи, щоб ми, сподобившись бездоганно служити святому твоєму жертовнику, отримали нагороду вірних і благорозумних домоуправителів в день твого справедливого воздаяння. Ви(голос): Щедротами єдинородного Сина твого, з яким благословенний ти, із всесвятим, благим і животворящим твоїм Духом.

Після Амінь, ієрей: Мир всім.

Народ: І духові твоєму.

Диякон: Возлюбім один одногo.

Після передавання любові, диякон мовить: Двері, двері. Воньмім!

Народ: Вірую.

14. Після Вірую, диякон мовить: Станьмо, належно.

Ієрей: Благодать Господа нашого Ісуса Христа, і любов Бога і Отця, і причастя Святого Духа хай буде з усіма вами.

Народ: І з духом твоїм.

Ієрей: Вгору серця.

Народ: Вознесімо до Господа.

Ієрей: Благодарім Господа.

Народ: Достойно і праведно.

І ієрей починає святу анафору:

Сущий, Владико, Господи Боже, отче вседержителю, поклоняємий, воістину достойно і праведно і відповідно до величі святості твоєї тебе хвалити, тебе оспівувати, тебе благословляти, тобі покланятися, тебе благодарити, тебе славити, єдиного істинно сущого Бога, і тобі приносити з серцем сокрушенним і духом смиренним це словесне служіння наше, бо ти дарував нам пізнання твоєї істини. І хто здатний висловити могутність твою, відомими вчинити всі хвали твої, чи повідати про всі чудеса твої на всякий час? Владико, владико всіх, Господи неба і землі, і всього творіння видимого і невидимого, ти сидиш на престолі слави і на безодні споглядаєш, безначальний, невидимий, неосяжний, неописанний, незмінний, Отче Господа нашого Ісуса Христа, великого Бога і Спасителя, надії нашої, який є образом твоєї благості, печаттю рівнообразною, яка в собі являє тебе, Отця. Слово живе, Бог істинний, предвічна премудрість, життя, освячення, сила, світло істинне, чeрез якого Дух Святий явився, – Дух істини, дар усиновлення, запорука заручення майбутнього насліддя, начало вічних благ, животворяща сила, джерело освячення, яким укріпляючись все творіння і словесне, і розумне, тобі служить і тобі возсилає вічне славослов'я; бо все подкорене тобі: бо тебе хвалять ангели, архангели, престоли, господьства, начальства, власті, сили і многоокі Херувими; пeред тобою навкруги стоять Серафими; шість крил у одного і шість крил у другого, і двома вони покривають лиця свої, а двома ноги, і двома, літаючи, взивають один до одного невмовкаючими устами і в безперестанних богохваленнях. Ви(голос): Переможну пісню співаючи, взиваючи, викликуючи і мовлячи:

Народ: Свят.

15. Ієрей мовить тихим гoлoсом:

З цими блаженними силами, Владико чоловіколюбче, і ми, грішні, взиваємо і мовимо: воістину святий ти і пресвятий, і немає міри величі святості твоєї, і праведний у всіх ділах твоїх, бо справедливо і за істинним судом ти все навів на нас. Бо сотворив человіка, взявши порох землі, і увінчавши його образом твоїм, Боже, ти умістив його в раю насолод, обіцяв йому безсмертя життя і насолоду вічними благами якщо збереже заповіді твої; але, коли він не послухав тебе, істинного Бога, який сотворив його, і дав себе відвести оманою змія, і умертвився своїми власними прогрішеннями, ти вигнав його за праведним судом твоїм, Боже, з раю в світ цей, і повернув у землю з якої він був узятий, облаштовуючи йому спасіння  чeрез відродження в самому Христі твоєму. Бо ти не відвернувся до кінця від сотворіння твого, яке сотворив ти, благий, і не забув творіння рук твоїх, але різноманітно відвідував за благосердям милості твоєї. Ти послав пророків, звершив чудеса через святих твоїх, які в кожному роді благовгодили тобі; говорив до нас устами рабів твоїх пророків, передвіщаючи нам майбутнє спасіння; закон дав у поміч, поставив ангелів хранителями. Коли ж прийшла повнота часів, ти говорив до нас у самому Сині твоєму, яким ти й віки сотворив. Він, будучи сяянням слави і образом іпостасі твоєї і тримаючи все словом сили своєї, не вважав за здобич бути рівним тобі Богу і Отцю, але, будучи Богом предвічним, на землі явився і перебував між людьми, і, воплотившись від святої Діви, принизив себе самого, прийнявши образ раба, ставши подібним до тіла смирення нашого, щоб і нас вчинити подібними образові слави своєї. Бо оскільки через людину гріх ввійшов у світ і через гріх – смерть, то єдинородний Син твій, сущий в надрах твоїх, Бога і Отця, благоволив, народившись від жінки, святої Богородиці і приснодіви Марії, ставши підзаконним, осудити гріх у своїй плоті, щоб вмираючи в Адамі, оживотворились ми в самому Христі твоєму. І, поживши в цьому світі, дав повеління спасительні, ізбавив нас від ідольської облуди, привів нас до пізнання тебе, істинного Бога і Отця, придбав нас як народ вибраний, царське священство, рід святий. І очистивши нас водою і освятивши Духом Святим, замість нас віддав себе на смерть, якою ми oдержимі були, продані гріхові. І чeрез хрест зійшовши в ад, щоб наповнити собою все, розірвав страждання смертні, воскреснувши на третій день, і проложив путь всякій плоті до воскресіння з мертвих. Бо неможливо було начальнику життя удержуватись тліннням, він став началом померлих, первородним з мертвих, щоб бути йому у всьому між всіми першим. І, зійшовши на небеса, сів праворуч величі на висотах, він же прийде воздати кожному за ділами його. А нам залишив він спомини спасительного свого страждання, які ми поставили [...]

16. 1) [...] які правильно передають слово твоєї істини. Пом'яни, Господи, по множеству щедрот твоїх і моє недостоїнство, прости мені всяке прогрішення як вольне, так і невольне, і через мої гріхи не відведи благодаті Святого твого Духа від предлежачих дарів. Пом'яни, Господи, пресвітерство, у Христі дияконство і весь інший священичий чин, і не осором нікого з нас, які оточують святий твій жертовник. Відвідай нас в благості твоїй, Господи, явись нам в багатих щедротах твоїх; благоприємну і корисну погоду нам подай; дощі тихі землі для плідності даруй, благослови вінець року благості твоєї, Господи; зупини розбрат церков, погаси заворушення народів, скоро знищ повстання єресей силою Святого твого Духа. Всіх нас прийми в Царство твоє як синів світла і синів дня, показавши твій мир; і твою любов даруй нам, Господи Боже наш; бо ти все воздав нам. Ви(голос): І дай нам єдиними устами і єдиним серцем славити і оспівувати пречесне і величне ім'я твоє, Отця і Сина і Святого духа, нині.

Народ: Амінь.

17. (Ієрей:) І хай будуть милості великого Бога і Спаса нашого Ісуса Христа з усіма вами.

Народ: І з духом твоїм.

І коли диякон творить середню молитву (просительну ектенію), ієрей молиться:

Боже наш, Боже спасіння, навчи нас благодарити тебе достойно за благодіяння твої, які ти звершив і звершуєш для нас; ти – Бог наш, який прийняв ці дари, очисти нас від всякої скверни плоті і духа і навчи нас бути святими в страсі пeред тобою, щоб з чистим свідоцтвом совісті нашої приймаючи частину святощів твоїх, ми з'єднались із святим тілом і кров'ю Христа твого; і, прийнявши їх достойно, мали Христа оселеного в серцях наших і стали храмом Святого твого Духа. Так, Боже наш, вчини ж, щоб ніхто з нас не був винний перед цими страшними твоїми і небесними таїнствaми і не став немічним душею і тілом через недостойне причастя їх, але дай нам до останнього нашого подиху достойно приймати надію святинь твоїх, – як напуття до життя вічного, на благоприємний одвіт на страшном суді Христа твого, щоб і нам з усіма святими, які від віку тобі благовгодили, стати причасниками вічних твоїх благ, які ти уготовив тим, які люблять тебе, Господи. Ви(голос): І сподоби нас, Владико, з дерзновенням, неосудено сміти призивати тебе, небесного Бога, Отця, і мовити:

Народ: Отче наш.

Ієрей ви(голошує): Бо твоє царство і сила і слава, Отця.

18. І після Амінь, ієрей мовить: Мир всім.

І коли диякон мовить: Голови наші, ієрей молиться:

Владико Господи, oтче щедрот і Боже всякої утіхи, тих, які схилили пeред тобою гoлoви свої благослови, освяти, збережи, укріпи, утверди, від всякого діла злого відведи, до всякого ж діла доброго долучи, і сподоби неосудно причаститися цих пречистих і животворящих твоїх таїнств на прощення гріхів, на причастя з Духом Святим. Ви(голос): За благодаттю, і щедротами, і чоловіколюб'ям.

19. Молитва на возношення хліба

Споглянь, Господи Ісусе Христе, Боже наш, від святого житла твого, і прийди, щоб освятити нас, ти в вишніх з Oтцем возсідаєш і тут з нами невидимо перебувaєш. І благоволи могутньою твоєю рукою подати нам (ці дари) і через нас – всьому народу.

Після того, як скаже диякон: Воньмім!, ієрей возносить святий хліб і мовить: Святі святим!

І після того, як скаже народ Єдин свят, (ієрей) бере частиці святого тіла і занурює в святі чаші і мовить: На сповнення Духа Святого.

20. І по причастю всіх, коли диякон виголошує ектенію, священик молиться:

Благодаримо тебе, Господи Боже наш, за причастя святих, пречистих, безсмертних і небесних твоїх таїнств, які ти дав нам на благодіяння і освячення і зцілення душ і тіл. Сам, Владика всіх, вчини, щоб було нам причастя святого тіла і крови Христа твого для віри непостидної, для любові нелицемірної, для повноти премудрості, на зцілення душі і тіла, на відразу всякого супротивника, на збереження заповідей твоїх, на благоприємний одвіт на страшному суді Христа твого. Ви(голос): Бо ти – освячення наше, і тобі славу возсилаємо, Отцю і Сину і Святому Духові, нині і завжди.

21. Диякон: З миром вийдім.

Заамвонна молитва

Господи Боже наш, спаси народ твій і благослови насліддя твоє, повноту церкви твоєї в мирі збережи, освяти тих, які люблять красу дому твого; ти їх прослав божественною силою твоєю і не залиш нас Боже, які уповаємо на тебе. Даруй мир світові твоєму, церквам твоїм, священикам, імператорам нашим і всім людям твоїм. Бо святий храм твій, дивний у правді, і тобі славу возсилаємо, Отцю і Сину і Святому Духові, нині і завжди, і на віки віків. Амінь.

22. Молитва скевофилакия

Сповнились і звершились, наскільки в нашій силі, всі таїнства нетління, які ти встановив нам: бо ми отримали пам'ять про смерть твою, виділи образ воскресіння твого, переповнились нескінченним твоїм блаженством, причастились безкінечного твого життя, його осягнути і в майбутньому віці всіх нас сподоби, Христе Боже наш. Бо подобає тобі всяке благодарення з безначальним твоїм Отцем, і всесвятим і благим і животворящим твоїм Духом, нині і завжди, і на віки віків. Амінь.

Немає коментарів:

Дописати коментар