Євангеліє від Йоана передає кілька цікавих описів ситуацій оли Христос являється воскреслим учням. Розповідь про те, як повірив у воскресіння Господа св.Апостол Тома є особливо цікавою, настільки цікавою, що у літургійному переданні її читають кожних 11 тижнів, а окрім того присвячують розважанню над "невірством Томи цілий тиждень після Світлого тижня. Гляньмо на те, як Йоан це описує.
Христос після свого Воскресіння являється своїм переляканим і зрадившим його учням. З'являється у чудесний спосіб через закриті двері. Закритість дверей тут є ключовою і Йоан згадує про неї двічі. Учні, після всього, що вони пережили і побачили, все ще не увірували в Господа. Страх перед вбивцями Христа настільки великий, що вони закриваються, не бажаючи впустити нікого. Христові доводиться входити до них через закриті двері не лише їх дому, але й їхніх сердець. Незважаючи на "Мир", який Христос двічі їм передав і навіть на факт отримання ними Духа Святого, за вісім днів двері їх світлиці і далі були замкненими. Євангеліє говорить про те, що учні зраділи, коли побачили Христа, все ж, здається тут Йоан хоче вказати на дещо глибше - учні зраділи, але чи повірили до кінця? І якщо повірили, чому їх свідчення було настільки непереконливим, що Тома їм не повірив? Якщо вони справді повірили у воскресіння та отримання дару Духа Святого, чому їх двері і надалі цілий тиждень були замкнені. Кому можна відпускати і затримувати гріхи за закритими дверями?
Здається, Йоан хоче перестерегти нас, що емоційної віри є недостатньо для довіри Христові всього свого життя.
Літургійні тексти візантійської траиції називають невірство Томи блаженним. Тома - єдиний з учнів, який наважився зробити експеримент - діткнутися Спасителя. Віра Томи - осмислена, перевірена і певна. Вона була так само необхідною і для всіх інших апостолів, які вагались у вірі у воскресіння як також вагались перевірити це якимось експериментом.
У описі блаженного невірства Томи Йоан являє нам Христа, який відкриває своє серце для кожного, хто у сумніві. Досвід Томи є досвідом, який церква і надалі продовжує через літургійні богослужіння, являючи відкритий бік Христа у всіх чуттєвих знаках, якими вона оперує.
Блаженні ті, які не бачили і увірували, але й для тих, які бажають заглибитись у досвід тіла Христового є можливість вкласти палець у його бік.
Блаження ті, які не бачили і увірували, але і недовірки мають можливість викликнути "Господь мій і Бог мій!"
Блаженні ті, які не бачили і увірували, але і блаженне невірство Томи, через яке увірували апостоли і записали це, щоб і ми могли жити вірою в Ісуса Христа.
Немає коментарів:
Дописати коментар