четвер, 6 січня 2011 р.

Різдвяна драма


Різдвяна драма
У взантійській традиції існує особливий чин часів у Навечір’я Різдва, Богоявлення та у Страсну П’ятницю — т. зв. “царські часи”. Особливістю цих богослужінь є особливі стихири чи тропарі (по три на кожному часі), всього по дванадцять тропарів на кожне свято. Повна версія за уставом УГКЦ тут.
Початки літургійного використання цих тропарів не зовсім відомі. Вперше їх можна зустріти у грузинському лекціонарі (5-7ст.). Там, щоправда, є лише тропарі на Велику П’ятницю і їх використання та порядок не відповідають нинішньому. У лекціонарі їх подано всі разом у чині шостого часу. Там вони перепліталися із читаннями та псалмами.
Із певної подібності деяких тропарів у всіх трьох циклах можна зробити висновок, що оригінальні тропарі були написані для Великої П’ятниці, а тропарі Богоявлення та Різдва написані на їх зразок. Принаймні у грузинському лекціонарі для Різдва і Богоявлення подано інші, древніші тропарі. Цей факт також ставить під сумнів софронієве авторство тропарів Різдва і Богоявлення.
Вже були висловлені припущення, що їх можливим завданням могла бути певна літургійна драма — святкування того чи іншого свята. Розділені між чотирма часами ці тропарі втратили свою внутрішню єдність, а також і порядок.
Еґон Велеш вважав, що центром цієї драми є діалог між Йосифом та Богородицею, а більшість інших піснеспівів створюють рамки для цього драматичного діалогу.
Ясно, що при сучасному стані опрацювання джерел, говорити про початковий порядок тропарів можна лише відповідно до їх змісту, але і при цьому дуже складно це зробити, оскільки теми повторюються і взаємозв’язок між ними встановити дуже складно.
Одним словом, питань більше ніж відповідей, а я просто хотів ознайомити людей з ще одним різдвяним літургійним святкуванням.
Я не знаю, що хотів написати Софроній, але якщо б творцем цієї драми був я, порядок виглядав би наступним чином:

Тропарі Різдвяні. Творіння св. Софронія єпископа єрусалимського.
2. Глас 3: Нині гряде сповнення пророчого провіщення, що тайно промовляє: і ти, Вифлеєме, земле Юди, не зватимешся меншою серед володінь, приготовляючи вертеп: бо із тебе вийде вождь народів — втілений від Діви-Отроковиці Христос Бог, який буде пасти людей Своїх — нового Ізраїля. Його ж усі величаймо.
8. Глас 4: Слухай, небо, і почуй, земле, нехай зрушаться основи, нехай тремтить підземелля: Бог бо і Творець одягається в плоть, і Той, хто владною рукою сотворив творіння, створюється в утробі. О, глибина багатства і премудрості і розуму Божого! Яке недослідиме Провидіння Його, і незбагненні путі Його.
1. Глас 8: Вифлеєме, готуйся, благоприкрашайтеся, ясла; вертепе, прийми, Істина приходить; тінь проходить; і Бог людям від Діви являється, образ наш прийняв і обожив плоть, тому Адам оновлюється, з Євою взиваючи: на землі явилося благовоління спасти рід наш!
9. Глас 5: Прийдіть, люди христоносні, щоб побачити чудо, яке страшить усякий розум і знесилює, і, оспівуючи благочесно, поклонімся, вірні. Сьогодні до Вифлеєма приходить Діва вагітна, щоб народити Господа; чини ангельські супроводжують. І це побачивши, Йосиф-обручник взиває: що за дивне в тобі таїнство, Діво? Як ти хочеш народити, будучи безневісною Агницею?
5. Глас 8: Раніше Різдва Твого, тремтячи, бачивши таїнство Твоє, Господи, небесні воїнства дивувалися: як благозволив народитися Немовлям Ти, що прикрасив небо зорями; і в яслах для тварин возлежиш Ти, що рукою утримуєш усі краї землі. Бо таким провидінням пізналося милосердя Твоє, Христе; велика милість Твоя, Слава Тобі!
3. Глас 8: Так говорить Йосиф до Діви: “Маріє, що це за діло, яке в тобі бачу? Не розумію і дивуюся, і розумом жахаюся; потайки відійди від мене. Маріє, що це за діло, яке в тобі бачу? За шану — сором; за радість — скорботу; замість похвали — докір принесла мені. Не зможу терпіти ганьби людської; від священиків із церкви Господньої прийняв я тебе непорочною, і що бачу?
11. Глас 2: Коли Йосиф ішов до Вифлеєма, печаллю обтяжений, Ти, Діво, промовляла до нього: чому ти кволієш і стидаєшся, бачачи мене вагітною, не знаючи страшного таїнства, що в мені? Відкинь надалі усякий страх, пізнаючи преславне: Бог бо сходить на землю заради милості — в утробу мою нині, хоч і прийняв плоть. Його ж побачивши, ти поклонишся Йому як твоєму Сотворителю, Якого безперестанно оспівують ангели і прославляють з Отцем і Святим Духом.
4. Глас 6: Сей Бог наш, нема іншого, крім Нього, народився від Діви, і з людьми пожив; в яслах убогих лежить видима людина — Син Єдинородний; і пеленами повивається Господь слави; і волхвів зірка сповіщає — на поклоніння Йому; і ми співаємо: Тройце Свята, спаси душі наші!
7. Глас 1: Прийдіть, вірні, піднесімось божественно, і побачмо сходження Божественне з висоти, і явлення нам у Вифлеємі; і, очистившись умом, принесімо чесноти, замість мира готуючи різдвяний вхід, від душевної скарбниці взиваючи: слава в вишніх Богу, сущому в Тройці, бо заради Нього явилося благовоління в людях, визволяючи Адама від первородної клятви, як Чоловіколюбець.
6. Глас 3: Йосифе, скажи нам: як ту, яку від святині прийнявши, Дівою вагітною до Вифлеєма приводиш? Я, - відповідає він, - дослідивши пророків і звістку від ангела прийнявши, увірився, що Марія народить Бога невимовно, Якому прийдуть поклонитися волхви зі сходу, і цінними дарами послужать Йому. Господи, шо воплотився заради нас, слава Тобі!
10. Глас 7: Здивувався Ірод, побачивши волхвів благочестя, і, переможений гнівом, вивідав різницю років; матері стали бездітними, і гірко пожинався юний вік немовлят; груди зсихалися, джерела молочні затримувались, великим було горе. Тому, вірні, благочесно зібравшись, поклонімося Різдву Христовому.
12. Глас 6: Днесь рождється від Діви Той, що в руках Своїх тримає все творіння; як земний, пеленами повивається Той, Хто як Бог неосяжний істотою; у яслах возлежить Той, що утвердив спочатку небеса словом; молоком грудним годується Той, що в пустелі дарував людям манну; волхвів закликає Жених церковний, дари від них приймає Син Діви. Поклоняємося Різдву Твоєму, Христе; покланяємося Різдву Твоєму, Христе; покажи нам і божественне Твоє Богоявлення.

1 коментар:

  1. Дякую, дуже цікаво. І як на мене послідовно. Можна читати замість проповіді в храмі. :)

    ВідповістиВидалити