Лк 19: 1-10. Цього року вперше під час читання євангелія якось усвідомив що ніколи по-справжньому не думав про цей уривок. Історія досить банальна і виглядає не унікальною, якщо не звертати уваги на детальки: начальник митниці, малий зростом з цікавості побачити Христа лізе на смоковницю (насправді на сикомор), Христос його бачить, йде до нього в дім, там він розкаюється і роздає купу грошей бідним і скривдженим.
У більшості коментарів, в тому числі і святоотцівських Закхея представлено таким собі грішником, який раптом навернувся, побачивши Христа.
До цього підштовхують і завершальні слова цього євангельського уривку: "Син бо чоловічий прийшов шукати й спасти те, що загинуло".
Вкінці, саме місце перебування Закхея - Єрихон -, хіба не сказує воно на протилежність до Єрусалиму (одне - Єрумалим - Господь збудував на місце Свого осідку, інше - Єрихон - зруйнував літургійною процесією і грою труб).
До цього підштовхують і завершальні слова цього євангельського уривку: "Син бо чоловічий прийшов шукати й спасти те, що загинуло".
Вкінці, саме місце перебування Закхея - Єрихон -, хіба не сказує воно на протилежність до Єрусалиму (одне - Єрумалим - Господь збудував на місце Свого осідку, інше - Єрихон - зруйнував літургійною процесією і грою труб).
Але ...
Ім'я "Закхей" означає "чистий, гідний". Це дає нагоду глянути на цю історію під іншим кутом і звернути увагу на згадані вище деталі зовсім по-іншому. Начальник митниці, який по замовчуванню мав би бути грішним і негідним, насправді є гідним і чистим, незважаючи на своє багатство. Чоловік малого зросту, насправді є чоловіком великої віри і духовості (бо й він є сином Авраама - балька віри). Той, хто в бажанні побачити Христа вознісся понад народом, влізши на сикомор, мусить спуститись, щоб його дім і він сам став місцем богоявління.
Закхей - чистий і гідний, бо шукає Христа, хоче Його бачити, прмймає Його радо, настільки, що готовий віддати за це багато грошей. В іншому місці ми читаємо про "побожного" (бо ж весь Закон виконав змалку) багатія, для якого питання роздачі грошей стало непосильним випробуванням, тут, натомість, щось абсолютно інше - Христос навіть не просить про роздавання грошей, Закхей сам їх роздає.
Цікавим є його формулювання "якщо я кого і скривдив", тобто він не свідомий того, що міг когось скривдити, але, якщо таке сталося, він готовий поступити відповідно до Закону - віддати вчетверо!
Закхей - чистий і гідний, бо шукає Христа, хоче Його бачити, прмймає Його радо, настільки, що готовий віддати за це багато грошей. В іншому місці ми читаємо про "побожного" (бо ж весь Закон виконав змалку) багатія, для якого питання роздачі грошей стало непосильним випробуванням, тут, натомість, щось абсолютно інше - Христос навіть не просить про роздавання грошей, Закхей сам їх роздає.
Цікавим є його формулювання "якщо я кого і скривдив", тобто він не свідомий того, що міг когось скривдити, але, якщо таке сталося, він готовий поступити відповідно до Закону - віддати вчетверо!
Вартує глянути на цей уривок зовсім з іншого боку.
Христос навмисне вибирає Закхея, щоб вказати нам кілька важливих речей:
а) не кожен митник автоматично - крадій! Навіть якщо він начальник митарів, він може бути Закхеєм - чистою і гідною людиною.
б) не кожен багатій обов'язково пропаща людина. Якщо хтось багатий шукає "бачити Христа" і, доклавши зусиль до бачення, сподобився прийняти Господа в своїй оселі, такий може прозріти і щодо того, як користати з багатств.
в) грішник в очах релігійних лідерів не завжди є грішником в очах Божих. В Його очах кожен є передусім можливістю Його спасительного явління.
До речі, історія Закхея лише починається приходом Христа в його дім, а продовжується вона тим, що, за церковною традицією, він стає першим єпископом Кесарії палестинської, міста, яке у християнській античності прославлось передусім своєю богословською бібліотекою та богословською школою.
До речі, історія Закхея лише починається приходом Христа в його дім, а продовжується вона тим, що, за церковною традицією, він стає першим єпископом Кесарії палестинської, міста, яке у християнській античності прославлось передусім своєю богословською бібліотекою та богословською школою.
Немає коментарів:
Дописати коментар