http://www.impulzrevue.sk/article.php?1091
Kňaz na Majdane
Číslo 4/2013 ·
·
Čítanosť článku: 14
Som gréckokatolícky kňaz a Ukrajinec. Na Majdane v centre Kyjeva som bol
od druhého decembra minulého roku a mal som možnosť sledovať krutosť a
pád Janukovičovho režimu. Hoci v médiách sa často zdôrazňovali iné veci,
pre dejiny Ukrajiny je dôležité, že na Majdane boli aj viacerí kňazi.
Pre revolúciu nebola dôležitá len barikáda, ako na to upozorňovali
médiá, ale aj kláštor, kde nachádzali trpiaci oporu a starostlivosť a,
žiaľ, mŕtvi svoje posledné zaopatrenie.
Ukrajina nie je Rusko, to treba pochopiť hneď na začiatku.
Ukrajina nikdy Ruskom ani nebola. Ani v čase, keď bolo naše územie
súčasťou Ruskej ríše, nestratili Ukrajinci svoju špecifickú kultúru a
mentalitu. Dôkazom toho je aj Ukrajinská gréckokatolícka cirkev, ktorá
je jednou z národných cirkví Ukrajiny. Naša Cirkev si uchránila svoju
identitu aj v rokoch sovietskej perzekúcie, hoci sa musela pred režimom
skryť do podzemia.
Keď to bolo možné, lepšie povedané, keď to umožňovali dejinné
okolnosti, Ukrajina samú seba považovala za európsku krajinu. Náš vzťah k
Európskej únii či skôr Európe ako takej opäť možno charakterizovať cez
paralelu ku Gréckokatolíckej cirkvi na Ukrajine. V roku 1596 naši
biskupi podpísali jednotu s Rímom, takzvanú Brestskú úniu, pričom ich
podmienkou bolo zachovanie našich liturgických a iných tradícii. Podobne
aj náš vzťah k Európe vychádza z toho, že považujeme za správne
zachovať si vlastné kultúrne a lingvistické tradície.
Toto je dôvod, prečo začali ľudia protestovať na hlavnom námestí
nášho hlavného mesta, na Majdane Nezaležnosti (Námestí nezávislosti),
koncom minulého roka. Nebolo to preto, že by nemali radi Janukoviča,
vládu alebo niečo podobné. Prvotným dôvodom bol ich postoj k asociačnej
zmluve s Európskou úniou. Naša vláda nám svojím rozhodnutím chcela
ukradnúť náš európsky sen a namiesto približovania sa k Európe nás
zaviazať pravidlami Colnej únie podľa predstáv Moskvy. Dostali by sme sa
tak do sféry priameho vplyvu nášho, nie práve najmierumilovnejšieho,
suseda. Ten sen, o ktorom som písal vyššie, nie je nič sentimentálne.
Naopak, je postavený na skúsenosti najmä mladých ľudí, ktorí navštívili,
žili, študovali, cestovali alebo pracovali v Európe alebo v Amerike.
Tento sen, túto skúsenosť sme si doniesli domov. Snívame preto, že by
sme sa chceli priblížiť svetu s vyššou kultúrou zákona, s vyššou osobnou
kultúrou a zlepšiť tak podmienky života u nás. Tento pocit a najmä
ohrozenie tejto túžby bolo prvým motívom, prečo ľudia – a najmä mladí
ľudia a študenti – vyšli do ulíc.
Situácia sa dramaticky zmenila koncom novembra. Špeciálne
policajné jednotky Berkut začali demonštrantov brutálne biť, zatýkať ich
a väzniť bez potrebného zdravotného ošetrenia. Patrí sa podotknúť, že
jednotky Berkut majú byť používané výlučne na neutralizovanie teroristov
a obzvlášť nebezpečných kriminálnikov, kvôli čomu napokon vznikli.
Reakcia na postup policajných jednotiek ukázala, že Ukrajinci si niečo
podobné nielenže nedokázali predstaviť, ale neboli ochotní to ani
tolerovať. Najmä ľudia v západnej a centrálnej časti krajiny. Nič také
sa v našej krajine od deväťdesiatych rokov nestalo.
Preto sa postavili stovky tisíc ľudí na odpor. Desaťtisíce
prichádzali do centra udalostí, na Majdan Nezaležnosti. Nikto to
nečakal. V ľuďoch však tlelo toho viac. Prestalo sa hovoriť len o Európe
a žiadali sa najmä vnútorné domáce zmeny, to znamená nové voľby
prezidenta a rozpustenie vlády. A protesty začali získavať morálnu
prevahu: po brutálnom zásahu sa ich zázemie z politického zmenilo na
morálne. Nikto nemá predsa právo biť pokojných demonštrujúcich.
Potvrdením morálnej prevahy bola aj podpora ukrajinských cirkví. V tomto
momente jednotne vstúpili na námestie, postavili sa medzi
demonštrujúcich a režim a žiadali zastavenie perzekúcii a násilia.
Eskalácia násilia prišla potom, ako ministerstvo kultúry (ktoré
má v svojej pôsobnosti aj náboženské organizácie a cirkvi) poslalo list
patriarchovi Sviatoslavovi Ševčukovi, hlave Ukrajinskej gréckokatolíckej
cirkvi, v ktorom bola prítomnosť Cirkvi na Majdane mimoriadne ostro
kritizovaná. V liste zaznela dokonca hrozba, že Cirkev môže za to čeliť
sankciám, ktoré znemožnia jej ďalšiu činnosť.1
Greckokatolíci aj rímski katolíci po celom svete boli z takéhoto nátlaku
ukrajinskej vlády prekvapení a rozhodne proti tomu protestovali. 2
V každom prípade, kňazi na námestí zostali a kyjevský metropolita
vladyka Ševčuk sa voči listu ministerstva vnútra kriticky ohradil. 3
Proprezidentské politické strany Strana regiónov a Komunistická
strana reagovali na vývoj situácie schválením balíka zákonov, pri
schvaľovaní ktorých dokonca porušili zákon (v sále nebola prítomná
väčšina poslancov). Ešte horšie boli samotné zákony. Celý demokratický
svet ich odsúdil ako protidemokratické a autoritárske. Prezident
Janukovič však tieto protiústavné zákony podpísal, a to vyvolalo ďalšiu
nevôľu a protesty. Vyostrenie situácie zo strany režimu, či už išlo o
správanie sa jednotiek Berkut alebo politikov, spôsobilo, že ľudia mali
pocit, že pred režimom musia brániť samotnú povahu politického režimu na
Ukrajine, slobodu a demokraciu. A zabrániť tomu, aby sme sa stali
autoritárskym režimom.
Ďalší stupeň eskalácie protestov prišiel 19. januára, keď sa
demonštranti pokúsili priblížiť k budove parlamentu a demonštrovať
priamo tam. Na začiatku išlo o mierový pochod, ale po tom ako sa polícia
rozhodla zabrániť demonštrantom vstúpiť na námestie pred budovou
parlamentu, nastali zrážky: demonštranti hádzali na políciu kamene a tá
reagovala plynovými granátmi.
Počas niekoľkých dní bolo mnoho ľudí ťažko zranených, polícia
totiž v snahe potlačiť protesty postupovala extrémne kruto. Nerobili
napríklad žiaden rozdiel medzi demonštrantom, novinárom, zdravotným
pracovníkom či kňazom. Každý riskoval rovnako a tí, ktorí boli v
predných radoch, riskovali ešte viac, najmä kvôli streľbe gumovými
projektilmi, ale časom aj ostrými nábojmi. Predtým, než sa protesty
dostali do svojej najkrvavejšej fázy, zahynulo sedem ľudí, desiatky ľudí
zmizli a boli unesení, desiatky boli uväznení a stovky ľudí bolo
zranených. Celý svet videl video, na ktorom vidieť techniku mučenia4 , spolu s ďalšími informáciami to pomáha ukázať, čo sa deje s ľuďmi, ktorých zadrží polícia pri protestoch proti režimu. 5
Vyvrcholenie krutosti prišlo v stredu 19. a štvrtok 20. februára.
Výsledkom boli desiatky mŕtvych. Janukovičova vláda v ten deň
prekročila Rubikon, ľudia protestovali s ešte väčším odhodlaním a režim
sa začal rúcať. Na stranu opozície začali prechádzať bývalí
podporovatelia prezidenta Janukoviča, polícia a bezpečnostné zložky.
Hoci požiadavky z kyjevského Majdanu môžu na slovenského občana
pôsobiť ako nezmieriteľné, ich základné posolstvo je logické. Ak chceme
zmeniť doterajší stav, ak chceme zmeniť Ukrajinu, musia prebehnúť nové
voľby, musíme mať novú a lepšiu ústavu, potrebujeme nápravu mocenských
vzťahov. Samozrejme, že v hre je mnoho ďalších otázok, politických aj
ekonomických. Za dôležitejšie však považujem niečo iné.
Duchom Majdanu, ako som od začiatku decembra mohol aj sám vidieť,
bola snaha zabrániť ďalšej deštrukcii našej krajiny. Demonštranti
nepodpaľovali budovy, nezapaľovali autá, nevykrádali banky alebo
obchody. V skutočnosti chránili nielen svoje slobody, ale najmä svoju
krajinu. Všetci vieme, že nás teraz čaká ťažké obdobie. Sme Európania a
nechceme vládu a prezidenta, ktorý nás bude ohrozovať a zastrašovať.
Budeme potrebovať vašu pomoc, praktickú aj finančnú. Svoju krajinu si
však musíme dať do poriadku predovšetkým sami. Nechceme žiť v sovietskej
republike, patríme totiž k Európe.
Autor je gréckokatolícky kňaz, prednáša na Ukrajinskej
Katolíckej univerzite vo Ľvove. Doktorát získal na Katolíckej univerzite
v Eichstätt-Ingolstadte v Bavorsku.
1 - Anglické znenie listu je možné nájsť na stránke www.stjosephukr.com/threat/
2 - http://risu.org.ua/en/index/all_news/ukraine_and_world/ukrainians_outside_of_Ukraine/54926
3 - http://news.ugcc.org.ua/en/articles/statement_of_......html
4 - http://www.youtube.com/watch?v=QU8oYETghpM , http://www.youtube.com/watch?v=3bwo0TemVLc
5 - http://ukietalks.com/Blog/2014/01/25/human-rights-january-ukraine/
2 - http://risu.org.ua/en/index/all_news/ukraine_and_world/ukrainians_outside_of_Ukraine/54926
3 - http://news.ugcc.org.ua/en/articles/statement_of_......html
4 - http://www.youtube.com/watch?v=QU8oYETghpM , http://www.youtube.com/watch?v=3bwo0TemVLc
5 - http://ukietalks.com/Blog/2014/01/25/human-rights-january-ukraine/
Немає коментарів:
Дописати коментар