Ів 3:13-17
Нинішній
уривок євангелія від Йоана є частиною нічної розмови Христа з
Никодимом. Христос говорить про хрещення - народження згори від води і
Духа. Хрещення, а відтак і можливість участі у Царстві небесному, згідно
з Христом, можливе лише для тих, які його бачили - вийти на небо може
той, хто з неба зійшов - син Чоловічий. Ніхто не може прагнути небесного
не бачивши його. Але як побчити небесне? Як можемо бути в небі? Христос
дає дуже зрозумілий образ того, як людина може піднести свій погдяд до
неба - піднесення змія у пустелі. Змії, які жалили ізраїльтян, в
біблійному описі є не лише частиною історії блукання пустелею, вони
образ того, що заняття земним, споглядання плазуючого по землі приносить
лише біль, страждання і смерть. Мойсей возносить змія тому, що людина
була неспроможна бачити чогось іншого, а саме через піднесення, попри
образ змія побачила також і перспективу неба, що й ставало початком
взивання до Бога і спасінням.
Христос, який зійшов з неба і буде піднесений на хресті теж є
перспективою неба, ба більше, він є образом любові Отця, остаточним
образом Його любові, рівнообразною печаттю Його самого у людському
тілі.
Саме тому, вознесений Христос є не судом божим для людини, але
можливістю заглянути в небо, щоб зійшовши звідти упокореним через
покаянням, новим народженням з води і Духа ввійти співучасником сина
Людського.
Возношенням Сина, цим остаточним явлінням любові Отця церква живе
повсякчасно. Основна літургійна молитва церкви донині називається
анафорою, возношенням, бо являє вознесеного на хресті і у вознесінні
(вжите до Христа слово "вознесений" вживається у євангеліях саме в цих
двох випадках) Христа, яким Отець спасає, а не судить світ. Саме від
цього возношення ми насмілюємося возносити наші руки, називати Бога
Отцем і мовити Господню молитву, саме від цього возношення щоденне
вечірнє кадіння - возношення рук наших (пс140.2) - та й всяке інше
возношення наших молитов є благоприємним перед небесним Отцем.
Немає коментарів:
Дописати коментар