Вже вдруге за останніх два тижні читаю тексти про важливість емоційно-досвідного у літургії. Нещодавно прочитав статтю лютерансько-візантійського священика о.Роланда
Фріча, нині прекрасний FB-допис Андрія Шкраб'юка. Насправді, дуже б хотів, щоб наша літургія стала також зрозумілою, бо
дотепер не знайшов жодного доброго коментаря до неї, такого, який зміг би
задовільнити мою потребу розуміння літургії. Вона є, ця потреба розуміння,
закладена в самому літургійному дійстві так само як і в християнстві і Христі.
Слово стає Тілом не для того, щоб усунути тіло з його розумовим компонентом,
але для того, щоб тіло зробити словесним. Таїнство має артикулюватися: Різдво
Христа просвітило світові світло знання/розуміння (Тропар Різдва ГНІХ).
На жаль,
"зрозумілість" в нас справді розуміють як примітивізацію. Це наша
правда. Проте і інша крайність в нас присутня теж. Попри спрощення існує якийсь
незрозумілий страх перед таїнством. Страх, який перетворюється у небажання його
розуміти. Віковічна дискусія про "віки віків" важливіша за розуміння
того, чому Проповідь Слова попереджує три, а не два антифони.
Мистецтво, яке
намагається передати Таїнство на рівні чуттєвого досвіду є важливою частиною
заглиблення у таїнство, але воно потребує іншої частини - розуміння. Інакше
воно перетвориться у магізм - ex opere operato - наслідком чого є зациклення на
"правильному" звершенні обрядів Таїнства. Воно перетворюється у
красу, яка передбачає виключення осмислення і опирання передусім на відчуття.
Все ж питання апостола Филипа до етіопського вельможі - чи розумієш, що читаєш?
- і надалі є легітимним для тих, хто, зрозумівши, наважується досвідчити
Таїнство. Канонічне право, до речі, якраз і є наслідком, реакцією на небажання
саме розуміти літургію (заохочення Юстиніана до читання молитов літургії
вголос, заохоченя священиків молитись часослов, врегулювання стояння чи
коліноприклонення в неділі чи П'ятдесятницю, дата святкування Пасхи). Канонічне
право - наслідок відсутності розуміння чому щось літургійного має відбуватись у
той чи інший спосіб.
У літургійній традиції повинен бути здоровий паритет між
розумінням і мистецьким досвідом. Будь-які порушення цього паритету ведуть у
бік або радикального протестантизму (лише писання = літургія як школа, де все
має бути осмисленим) або радикально-сакраментального католицизму/православ'я
(обрядовір'я = літургія не місце осмислення). Обидва ці шляхи хибні. Правильним, як і у більшості випадків, є "золота середина" - збалансованість між розумом і чуттям. Літургія є мистецьким ісповіданням віри церкви, місцем, у якому в таїнственний спосіб Христос являє світові Себе як одного із Святої Тройці, співславного Отцеві і Святому Духові для того, щоб світ міг пізнати Його і Отця, який послав Його і став причасником Духа Святості.
Немає коментарів:
Дописати коментар