неділю, 10 березня 2013 р.

Із притчами через піст

У сучасній тріоді поряд із відомими тижневими пам’ятями (Неділя православ’я, Григорія Палами, Хрестопоклінна неділя, Марії Єгипетської та Йоана Ліствичника) можна зустріти також канони та стихири присвячені розважанню над притчами із Євангелія св. Луки. Виглядає, що ця традиція походить із Єрусалиму. За Карабіновим до X-XI ст., єрусалимська церква мала власну добре і майстерно підібрану систему євангельських зачал для 40-ці. Ось у якому вигляді представляється вона за вже згадуваним синайському євангелістарію № 210 9-10 ст.:

Неділя м’ясопусна: Про грішницю, яка намастила ноги Христа у фарисея Симона
І. (утреня). Мт. 5, 17-48 (про 6,7 і 8 заповіді)
ІІ. (на літургії). Лук. 7, 36-50 (про грішницю, яка намастила ноги Христа у фарисея Симона).
Неділя сирна: Про піст і відкладення життєвих турбот
І. Лук. 12, 32-40 (заповідь постійно бадьорить в очікуванні приходу Христа).
ІІ. Мт. 6, 16-33 (про піст і відкладення життєвих турбот).
1-ша неділя посту: Про милостиню і прощення провин
І. Мт. 7,13-29 (про вузькі ворота і дорогу).
ІІ. Мт. 6, 1-15 (про милостиню і прощення провин).
2-га неділя посту: Про блудного сина
І. Мт. 22, 2-14 (притча про весілля царського сина).
ІІ. Лук. 15, 11-32 (про блудного сина).
3-тя неділя посту: Про митаря і фарисея
І. Мт. 20, 1 -16 (про робітників у винограднику).
ІІ. Лук. 18, 9-14 (про митаря і фарисея).
4-та неділя посту: Про милосердного самарянина
І. Мт. 21, 33-46 (про злих виноградарів).
ІІ. Лук. 10, 25-37 (про милосердного самарянина).
5-та неділя посту: Про багача і Лазаря
І. Мт. 23, 1- 39 (викриття Христа книжників і фарисеїв).
ІІ. Ін. Мт. 9, 1-38 (про сліпородженого).
ІІІ. Лук. 16, 19-31 (про багача і Лазаря).
ІV. Ін. ІІ, 55-57 (намір первосвящеників і фарисеїв взяти Христа під час Пасхи)

Ця система, до речі, донині зберігається у нашій літургійній традиції. Канони утрень та стихири на стиховнях вечірень та утрень Великого посту подають багато цікавих молитовних розважань над текстами притч. Оновлення логіки сучасного великого посту відповідно до цієї давньої системи моглло б допомогти уникнути багатьох нелогічностей у нашій традиції. Наприклад спів "На ріках вавилонських" вже у службі неділі блудного сина має сенс лише тоді, коли вона є частиною посту, а не загальниці. Крім того літургійне святкування неділь блудного сина та митаря і фарисея у нас продубльовано і великого сенсу мати цих дві неділі перед початком посту немає.
Сподіваюся ця інформація буде цікавою для літургістів, біблістів і кожного побожного християнина, який хоче жити літургійним життям церкви. 

Немає коментарів:

Дописати коментар