понеділок, 26 жовтня 2020 р.

 Мало кому відомо про те, що в Асирійській Церкві Сходу 25-го жовтня святкують пам'ять Несторія, архиєпископа Константинополського. І, між іншим, у тій же церкві, а також у Халдейській Католицькій Церкві, звершують Літургію, названу його іменем. Її текст надзвичайно цікавий з огляду на тексти Божественних Літургій візантійського обряду. Бажаю приємного читання на славу Божу.  

ЧИН[1] ЛІТУРГІЇ НЕСТОРІЯ[2]. 

Молитва перед престолом, коли відбувається обхід чи вхід[3].

Слава Тобі, що відшуковуєш загиблих.

Молитва: Господи Боже, множество гріхів наших не доглянь.

Схилившись: Ісповідуємо, Господи і Боже наш, рясне багатство милості Твоєї до нас.

[І продовжує: Нас, грішних і нікчемних, в багатстві милості Твоєї звершувати святі таїнства Тіла і Крові Христа Твого сподобив єси. Просимо помочі у Тебе на покріплення душ наших, щоб у любові досконалій та у вірі істинній священнодіяли ми цей Твій дар.]

Виголос[4]: Тобі, Боже Отче істинний, і єдинородному Сину Твоєму Ісусу Христу Господу нашому і Духові Твоєму живому, святому і животворящому, воздаємо славу, честь, благодарення і поклоніння, нині і повсякчас і на віки віків.

[Знаменує себе знаменням хреста, і відповідають: Амінь.

І продовжує: Мир з вами.

Відповідають: З тобою і з духом твоїм.

І передають мир один одному і мовлять: За всіх взагалі…[5]

Диякон мовить: Ісповідуймо, просімо і молімо[6].

Священник мовить цю молитву: Господи Боже Саваоте, поможи немочі моїй милістю Твоєю і поміччю Твоєї благодаті, і учини мене достойним це приношення перед Тобою принести на спільну поміч для усіх і на славу Тройці Твоєї, Отче, Сине і Святий Душе.

Священник мовить цю молитву:[7] Мати Господа нашого Ісуса Христа, моли за мене єдинородного Сина, від тебе родженого, щоб простив Він мені гріхи і прогрішення мої і прийняв із рук моїх немічних і грішних, цю жертву, яку неміч моя на жертовнику цьому приносить, заступництвом твоїм за мене, Мати свята.

Коли диякон скаже: Прості і уважно стійте, відразу священник встає і відкриває Тайни, знімаючи покров, яким вони були покриті, благословляє ладан і урочистим голосом мовить канон:]

Священник: Благодать Господа нашого Ісуса Христа, любов Бога Отця і причастя Святого Духа, хай буде з усіма нами нині, і повсякчас, і на віки віків.

І відповідають: Амінь.

І знаменує таїнства, відтак продовжуємо: Угору, на висоти вишні, у місце славне і страшне, де неустанні рухи херувимських крил і славослов’я й піснеспіви величань благоприємних серафимських, туди вознесіте уми ваші.

І відповідають: До Тебе, Боже Авраама, Ісаака і Ізраїля, Царя слави.

Священик підвищує голос, підіймає руки вгору, співає встановлену (пісню) третю[8] і продовжує: Приношення живе й словесне первоплодів наших, благоприйнятна й непорочна жертва Сина роду нашого, на яку пророки тайнами своїми вказали, і апостоли проповідували явно, і мученики придбали кров’ю ший своїх, учителі у церкві пояснили і священники вознесли і закололи на святому жертовнику, левіти[9] принесли на раменах своїх, народи прийняли на очищення гріхів своїх, приноситься за всі творіння Богу всіх, Владиці.

Відповідають: Достойно і праведно.

Диякон: Пом’янімо дивний промисел Христа, Спаса нашого, звершений для нас, і (як) Він пришестям Своїм наші немочі прийняв. Стійте ж благопристойно і молітеся. Мир усім вам.

Священник: Господи, Боже Саваоте, даруй нам (предстати) з непорочним лицем перед Тобою[10].

І продовжує, мовлячи схилившись цю молитву:

Тебе, Господи Саваоте, Сущий, вічний, Боже Отче всемогутній, присносущий і так само сущий, достойно, благопристойно і праведно хвалити, ісповідувати, почитати і превозносити завжди і повсякчас. Бо Ти єси Бог істинний, неосяжний, безконечний, невимовний, невидимий, не складний, чуттями неохопний, безсмертний, вишній і превознесений понад уяву і розуміння всього сотворіння, сущий на всякому місці, а однак місцем неохопний, Ти і Син єдинородний Твій і Святий Дух Твій. Ти, Господи, даруй нам слово, що уста нам пред Тобою отвирає, щоб принести Тобі із серцем сокрушенним і смиренним духом плоди духовні наших уст, словесну службу, бо Ти єси Бог наш і Отець Господа, Царя і Спаса нашого Ісуса Христа, уповання нашого, в якому всі скарби премудрості і розуму укриті, через якого ми отримали пізнання Духа Святого, Духа Істини, Який від Тебе, Отче, ісходить і з сокровенної природи Божества Твого існує. Через Нього всі єства розумні, видимі і невидимі укріпляються, освячуються і вдосконалюються, і Тобі, і єдинородному Твоєму Сину, і Святому Твоєму Духові возносять неустанні похвали повсякчас, бо всі вони – творіння Твої. Ти бо привів нас із небуття в буття і сформував. Ми згрішили і впали, та Ти нас, тлінням нищених, знову оновив, возставив і віднайшов, і не переставав навідувати всіх нас опікою великою, так що сподобив нас восходити на небо і майбутнє царство Твоє дарував за милосердям Твоїм. За всі Твої благодіяння до нас приносимо благодарення Тобі, Боже Отче істинний, і Сину Твоєму єдинородному, і Духові Твоєму живому і святому; і поклоняємось Тобі за всі благодіяння Твої, які нам виявив єси, відомі і невідомі, явні і тайні. Приносимо також благодарення Тобі за це таїнство, благаючи Тебе прийняти його з рук наших; бо хто здатен перелічити чудеса могутності Твоєї і возвістити всі хвали Твої? Хоча б і все творіння стало єдиними устами і єдиним язиком, не змогли б вони, Господи, висловити велич Твою.

Виголос: Бо перед Тройцею Твоєю, Господи, стоять тисячі тисяч й міріади міріад Ангелів, і все разом літаючи неустанно і постійно, гучним і безперервним голосом оспівують хвалу, викликують, один до одного взиваючи, мовлячи і суголосячи: свят, свят, свят Господь Саваот, повні небеса і земля слави Його.

Священник глибоко схиляючись, мовить цю молитву: Свят, свят, свят Господь Саваот, повні небеса і земля.

Мовить цю молитву приклонення[11]: З цими небесними силами і ми, Господи благий і Боже милосердний, взиваємо і мовимо: воістину свят Єси і воістину прославлений, вишній і превознесений, бо тих, що почитають Тебе на землі, удостоїв Єси уподібнити до тих, які Тебе славлять на небесах. Свят і Син єдинородний Твій, Господь наш Ісус Христос зі Святим Духом, Який разом одвічно співіснує із Тобою, як співпричасник однакової природи і Создатель всього сотворіння. Благословляємо, Господи, Бога-Слово Сина сокровенного, Який існує з надр Твоїх. Він, будучи подобою Твоєю й образом Твого єства, не вважав за здобич бути Тобі рівним, але понизив Сам себе і прийняв рабський образ, досконалої людини із душі розумної, мислячої і безсмертної і тіла смертного людського, і поєднав його з Собою, і з’єднав з Собою у славі, могутності і честі, того пристрастного за природою своєю, який створився силою Святого Духа для спасіння всіх і создався від жони і став під законом, щоб відкупити тих, що були під законом і оживотворити померлих в Адамі, і винищив гріх в плоті своїй і зруйнував закон заповідей повеліннями своїми, відкрив очі душ наших, які були сліпими, і показав нам путь спасіння, і просвітив нас світлом відання божественного. Бо тим, які прийняли Його, Він дав владу стати дітьми Божими, очистив нас і відкупив нас хрещенням святою водою і освятив нас благодаттю своєю даром Духа Святого. Тих же, які поховались із Ним через хрещення, Він воскресив і возніс і оселив з Собою на Небі за обітницею Своєю. І возлюбивши Своїх, які були в цьому світі, Він возлюбив їх до кінця, і прийняв покарання – наслідок за гріхи роду нашого, за життя всіх, і віддав Себе самого за всіх на смерть, що царювала над нами і під владою якої нас було передано рабству, був проданий їй за гріхи наші, і чесною Кров’ю Своєю відкупив і спас нас, і зійшов у безодню і в’язи смерті ненаситної зруйнував. І, оскільки праведнику не належало було бути утримуваним в аді смертю, Він, очільник спасіння нашого, воскрес із мертвих на третій день, і став початком мертвих, щоб в усьому бути першим, зійшов на небо і сів праворуч величі Твоєї, Боже. І залишив нам на спомин нашого спасіння це таїнство, яке ми приносимо перед Тобою. Бо, коли настав час, в який Його було віддано за життя світу, після вечері на пасху за законом Мойсея, Він взяв хліб у Свої святі, непорочні і пречисті руки, благословив і переломив, і скуштував, подав ученикам і сказав: «Прийміть, їжте з нього всі, це є Тіло моє, що за вас ламається на відпущення гріхів». Так само і в чаші розчинив вино і воду, і благословив, і випив, і подав ученикам Своїм, і сказав: «Пийте з неї всі, бо це є Кров Моя Нового Завіту, що за багатьох проливається на відпущення гріхів. Творіть це на Мій спомин, аж поки Я прийду, бо щоразу, коли будете їсти з цього хліба і будете пити з цієї Чаші, звіщатимете смерть Мою аж до пришестя Мого». Отож, хто з істинною вірою приступить і причаститься від них, для того вони хай будуть, Господи, на прощення прогрішень і відпущення гріхів і на велике уповання воскресіння з мертвих і на нове життя в царстві небеснім.

Виголос: І хвалу, честь, благодарення і поклоніння будемо возносити Тобі, Отче сокровенний, і Сину Твоєму, славному паростку (Твоєму), і Духові Твоєму живому, святому і животворящому, нині і повсякчас і на віки віків.

Знаменує таїнства. Диякон мовить: Спогляньте на лагідність, смирення і покірність Христа, Спаса нашого, просвітленим оком відання і з очищеним розумінням покірності. Спогляньмо усильно і уявімо Єдинородного Сина Отчого, якого ведуть на велике страждання хресне.[12]

Диякон: Молімося за мир між нами.

І священник мовить цю молитву: Господи і Боже наш, присмири помисли мої, щоб не блукали вони в марнотах віку цього[13].

Священник мовить цю молитву приклонення: Господи Боже Отче Саваоте, спогадуємо заповідь цю і спасіння, звершене для нас. Передусім віруємо і ісповідуємо Тебе, Боже Отче істинний, і вічного єдинородного Сина Божества, який існує з Тебе разом з Тобою за єдиносущністю, дивний промисел Його, яким звершено через нашу людськість і сповнено для нашого спасіння: хрест і страждання, смерть, погребення, воскресіння на третій день, возшестя на небо, праворуч сидіння і друге славне пришестя до нас Господа нашого Ісуса Христа, коли Він буде судити живих і мертвих і воздасть кожному за ділами його. Ісповідуємо і Духа Святого, який існує із славної сутності Божества Твого, Який разом з Тобою і з єдинородним Твоїм (Сином) почитається і прославляється. І приносимо Тобі цю жертву живу, святу, благоприємну, преславну і безкровну, за все творіння, і за святу, апостольську і соборну церкву, що існує від кінців аж до кінців землі, щоб Ти зберігав її непохитною і усякими спокусами недіткненою, і щоб не було у ній нечистоти, ані плями, ні пороку, чи чогось подібного. Ти бо через єдинородного Сина Твого Господа нашого Ісуса Христа прорік, що врата аду не переможуть її. І за всіх єпископів у всякому місті і країні, що право правлять слово віри істинної. І за всіх священників, які звершують священство перед Тобою в правді і святості істинній. І за всіх дияконів, які зберігають таїнство віри Твоєї в чистій совісті. І за всякий стан благочестивого і святого народу Твого на всякому місці. І за всіх, які свідомо чи несвідомо согрішили і переступ проти Тебе скоїли. І за раба Твого грішного і винного, якого за благодаттю Твоєю сподобив єси приносити перед Тобою це приношення. І за всіх, які похвально просвічують святу Церкву Твою ділами правди. І за всіх, які виливають милостині свої на бідних. І за всіх вірних Царів і стояння царства їх. І за всіх князів і властителів віку цього просимо Тебе, Господи, і благаємо Тебе, щоб Ти утвердив в них страх Твій, і зростив у них істину Твою, і впокорив їм усі варварські народи. Благаємо Божество Твоє, Господи, щоб Ти усунув війни від меж землі і розсіяв звідси народи, які бажають війни, щоб провадити нам тихе і спокійне життя у всякій повздержності і страсі Божому. І за плоди землі, поліття добре, щоб благословився вінець року благістю Твоєю. І за це місце та жителів його і за всі країни та жителів їх, щоб Ти помилував їх, благословив їх і зберіг і захистив їх милістю Твоєю. І за всіх, що подорожують на морях чи в дорогах. І за всіх ув’язнених, обтяжених і гонимих, пригнічених і утиснених за Ім’я Твоє. І за всіх, засланих на вигнання і відісланих на тортури і темниці на острови далекі для постійної муки чи віддані тяжкому рабству. І за всю братію нашу у полоні і молимо Тебе, Господи, поможи і всім тим, яких мучать скорботи і тяжкі недуги. Також благаємо милосердя Твого, Господи, за благодаттю Твоєю, для всіх ворогів наших і ненависників наших і для всіх, які замишляють зле проти нас, не на осуд і відомсту, Господи Боже Саваоте, а на помилування і спасіння і прощення грішників, бо Ти жадаєш, щоб усі люди жили і навернулись до пізнання істини. Ти бо через возлюбленого Сина Твого, Господа нашого Ісуса Христа, заповідав нам молитися за ворогів наших і за ненависників наших, і за тих, які супроти нас жорстоке і несправедливе коять.

Виголос: Тому, Господи, в чому ми, як смертні люди, провинились й согрішили, розв’яжи, прости, відпусти і пощади, Благий, що управляєш всім за Твоїм милосердям, щоб в суголоссі взаємному возносили Тобі хвалу, честь, благодарення і поклоніння, нині і повсякчас і на віки віків.

Священник знаменує себе. Потім диякон мовить: Возведіте очі ваші до висот горішніх, і споглядайте умами душ ваших; просіте ж і благайте Христа, Спаса нашого, щоб виявив Він нам духовну благодать Свою. В умах ваших молітеся про мир з усіма нами.

Священник мовить цю молитву: Господи Боже чоловіколюбний і співчутливий і милосердний, ось говорити я почав перед Тобою, я — прах, грішник, немічний і убогий, що з лона матері моєї пред Тобою провинив, чужинець від утроби (її), злочинець від надр матерії моєї. Помилуй мене, Господи, за милосердям Твоїм, і виведи мене з моря прогрішень за милістю Твоєю, виведи мене з безодні гріхів моїх за благістю Твоєю, зціли рани пороків моїх і виразки переступів моїх, Укріпителю і Цілителю. Даруй мені уста мої відкрити пред Тобою і удостой мене говорити губами моїми до Тебе. Сподоби, щоб я міг умилостивити Тебе за переступи мої і отримати відпущення гріхів і прощення прогрішень і знищення пороків моїх власних і гріхів тих, подібних і близьких до мене, щоб випросити мені те, що належне Божеству Твоєму і що потрібно вимолювати, бо Ти, щедрий, у Тебе скарб невичерпний і Тобі приносять повсякчас різноманітні прошення, і згідно з ними Ти роздаєш дари в достатку і численно. Не прогнівайся на мене, благий і довготерпеливий, що я не маю такого дерзновення перед Тобою, щоб сміливо вимовляти це перед величчю Твоєю, але допусти мені осмілитись на це тому, що Твоє велике Ім’я іменується на мені. Прийми із немічних рук моїх цю жертву за народ Твій і овець пасовиська Твого, тому воздаю благодарення Імені Твоєму і приношу поклоніння величі Твоєї, Владико всього.

Священник мовить цю молитву приклонення: Господи Боже всемогутній, молимо Тебе, благословляючи і схиляючись перед Тобою, оманених наверни, затьмарених просвіти, слабких укріпи, упалих возстав, стійких утверди, і благопотрібне і корисне, всім даруй щедротами Твоїми. Просимо, Господи, і благаємо Тебе, пом’яни під час приношення цього отців, патріархів, пророків, апостолів, мучеників, ісповідників, учителів, єпископів, священників, дияконів, і всіх причасників служіння нашого, які від віку цього відійшли, і всю во Христі братію нашу, що у вірі істинній від віку цього відійшли і імена яких Ти знаєш, щоб розрішив єси й простив їм те, у чому вони согрішили або провинили пред Тобою, як люди піддані омані і пристрастям, за молитвами і заступництвом тих, які благовгодили Тобі. Споглянь на нас і помилуй нас і всіх рабів і рабинь Твоїх, які стоять перед престолом Твоїм. Удостой усіх нас бути причасниками частки і насліддя святих у світлі, і даруй нам у достатку любові і чистоті помислів жити перед Тобою в цьому віці мандрівки нашої, володіючи належним пізнанням істини віри в Тебе і причащаючись страшних і святих Тайн Твоїх, щоб, коли станемо перед страшним престолом величі Твоєї ми не осоромились і не були засудженим. І як у цьому віці удостоїв нас єси служіння страшних і святих Таїнств Твоїх, так і там, у будучому віці, сподоби нас з лицем неосоромленим бути причасниками всіх благ непроминаючих й нетлінних. І коли звершиш те, що ми оглядаємо тут ніби крізь тьмяне скло і у притчах, дай унаслідувати явно нам святе святих на небі. Отож ми, Господи, раби Твої недолугі, слабкі і немічні, які були далеко від Тебе і яких Ти за множеством благості Твоєї удостоїв стояти і звершувати перед Тобою це страшне, дивне і преславне служіння, спільно молимо Божество Твоє якому покланяється і який оновляє все творіння. Хай прийде, Господи, благодать Духа Святого, і хай вселиться і спочине на приношенні цьому, принесеному нами перед Тебе, хай освятить його і вчинить хліб і чашу цю, Тілом і Кров’ю Господа нашого Ісуса Христа, у час коли Ти переміниш їх і освятиш їх дією Духа Святого[14], щоб прийняття цих святих Тайн було всім, що приймають їх на вічне життя і на воскресіння з мертвих, на очищення тіл і душ, на просвічення пізнання, на дерзновення перед Тобою і на спасіння вічне, про яке прорік Ти нам через Ісуса Христа Господа нашого, щоб всі ми взаємно були з’єднані однодушністю, одними узами любові і миру і були одним тілом і одним духом, як ми і покликані в єдине уповання покликання нашого. І ніхто хай не їсть це і не п’є на осудження тіла свого і душі своєї, і хай воно йому не буде на хворобу ані на неміч за гріхи його, за те, що їв від цього Хліба і пив з цієї Чаші, недостойним будучи. Хай радше він укріпиться і утвердиться у всьому, що благогодне Тобі, щоб удостоїлись ми з чистою совістю причащатися Тіла і Крові Христа Твого, щоб, коли предстанемо перед Тобою на страшному і славному суді перед престолом величі Твоєї, осягнули ми милість і благодать і насолоджуватися будучими непроминаючими благами з усіма, що від віку благовгодили Тобі, благодаттю і щедротами єдинородного Твого (Сина), з Яким Тобі, Господи, слава, честь, влада і велич, з живим, святим і животворящим Твоїм Духом, нині і повсякчас і на віки віків.

[Священник схиляється і цілує престіл, спочатку посередині, тоді справа і зліва і мовить цю молитву[15]: Христе, мире горішніх і умиротворення велике долішніх, вчини, щоб спокій і мир Твій панували в чотирьох кінцях світу, особливо ж у святій соборній церкві Твоїй; вчини, щоб священство у мирі жило з царством, війни припини аж до кінців землі і розсій народи, які війн жадають, щоб наслолоджуватись нам життям тихим і мирним, у всякому благочесті і страсі Божім. Відпусти гріхи і прогрішення усопших, благодаттю і щедротами Твоїми, на віки...

І мовить до тих, які стоять навколо престолу: Благослови Господи, благослови Господи.

І вкладає ладан, яким обкаджує себе і мовить: Господи Боже наш, вчини приємними пахощі душ наших приємністю любові Твоєї, і очисти мене нею від нечистот гріха, і прости мені гріхи і прогрішення мої, свідомі і несвідомі.

Знову бере ладан двома руками, і кадить таїнства і відразу мовить: Милість благодаті Твоєї, Господи і Боже наш, дає нам доступ, до преславних цих, святих, животворящих і божественних таїнств, хоч ми й недостойні.

Ці слова священник повторює ще двічі і щоразу з’єднує свої руки на своїх грудях хрестовидно. Цілує престіл посередині, і бере обома руками верхню просфору і звівши очі догори, мовить: Хвала святому імені Твоєму, Господи Ісусе Христе, і поклоніння величі Твоїй повсякчас і на віки. Амінь. Це бо є Хліб живий і животворящий, що зійшов з небес і життя дає всьому світові; ті, що їдять його не вмирають, і ті, які його приймають, ним спасаються і не пізнають тління, і живуть ним навіки; і Ти —  протидія для смертності нашої і воскресіння всього єства нашого.

Священник цілує жертву хрестовидно, але так, щоб його уста не торкались її, і мовить: Слава Тобі, Господи, слава Тобі, Господи, за невимовний дар Твій для нас, на віки.

Тоді починає ламати жертву, мовлячи: Приступаємо, Господи, з вірою істинною, і ламаємо з ісповіданням, і знаменуємо за милосердям Твоїм Тіло і Кров оживителя нашого Ісуса Христа, в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа.

І ламає жертву, на дві частини, і ту, яка в лівиці, кладе на дискос, іншою знаменує Чашу, мовлячи: Знаменується чесна Кров святим Тілом Господа нашого Ісуса Христа, в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, на віки...

І відповідають: Амінь.

Потім вмочує її до половини в Чашу і знаменує нею Тіло, мовлячи: Знаменується святе Тіло відкупительною Кров’ю Господа нашого Ісуса Христа, в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, на віки...

І відповідають: Амінь.

І з’єднує обидві частини, одну з одною, мовлячи: Розділені, освячені, звершені, сповнені, з’єднані і змішані одне з одним преславні, святі, животворящі і божественні ці Таїнства, і хвали гідне і славне ім’я преславної Тройці Твоєї, Отче, Сине і Святий Душе, хай будуть нам, Господи, на очищення гріхів і відпущення прогрішень, і на велике уповання воскресіння з мертвих і нового життя в царстві небесному, нам і святій церкві Христа, Господа нашого, тут і у всякій країні, нині і повсякчас і на віки віків.

При цьому він знаменує жертву пальцем правиці хрестовидно, від нижньої частини до верхньої і від правої до лівої, і таким чином злегка ламає їїна тій частині, яка окроплена Кров’ю. Частину її вкладає в Чашу хрестовидно; нижню частину кладуть ближче до священика, верхню до Чаші, так що переломлене місце є зверненим до Чаші. Священик схиляється і, випроставшись, мовить: Слава Тобі, Господи Ісусе Христе, бо благодаттю Твоєю поставив мене єси, хоч і недостойного, служителем і посередником святих, животворящих і божественних Твоїх таїнств. Благодаттю милосердя Твого сподоби мене прощення гріхів і відпущення прогрішень.

Знаменує своє чоло знаменням хреста і мовить: Слава Тобі, Господи, бо створив мене єси за милістю Твоєю. Слава Тобі, Господи, бо призвав єси мене за милосердям Твоїм. Слава Тобі, Господи, бо поставив єси мене посередником дару Твого; і за всі благодіяння Твої до немочі моєї, хай возноситься Тобі хвала, честь, ісповідання і поклоніння, нині, і повсякчас і на віки віків.

Підходять диякони, і він знаменує кожного з них на чолі, мовлячи: Христос хай прийме служіння твоє; Христос хай просвітить лице твоє; Христос хай збереже життя твоє; Христос хай зростить юність твою.

Вони ж відповідають: Христос хай прийме приношення твоє.

Всі повертаються на свої місця, а священник, прихиляється і випроставшись, мовить на глас Євангелія.

Благодать Господа нашого Ісуса Христа, і любов Бога Отця, і причастя Святого Духа хай буде усіма нами.

Священник творить знамення на собі, і підіймає руку свою над головою своєютак щоб вона була у повітрі і народ брав участь у знаменні.

Диякон мовить: Всі ми зі страхом, і до цих слів: дарував нам свої таїнства[16].

Священник починає роздроблювати Тіло і мовить: Відпусти, Господи, за милістю Твоєю гріхи і неправди рабів Твоїх, і освяти уста наші благодаттю Твоєю, щоб вони принесли плоди славослов’я і хвали божеству Твоєму з усіма святими Твоїми в царстві Твоїм. ]

Встановлена (молитва),[17] яку мовлять перед молитвою Господньою: Господи, вчини, щоб спокій Твій витав поміж нами, мир Твій в умах наших, щоб язик наш промовляв істину Твою, щоб хрест Твій був охоронцем душ наших, бо ми творимо із уст наших нові цитри і оспівуємо полум’яними устами. Даруй нам, Господи, щоб з дерзновенням, яке від Тебе походить, мовити нам перед Тобою ту чисту і святу молитву, якої навчили животворящі уста Твої святих учеників Твоїх, причасників тайн Твоїх, в той час, коли Ти мовив: «коли молитиметесь, кажіть так, молячись, благодарячи, взиваючи і виголошуючи: Отче наш, що єси на небесах, ...

Молитва після прийняття тайн: Так як ми прийняли Тіло Твоє явно, хай перебуває в нас сила Твоя тайно, щоб вийшли ми назустріч Тобі радісно і тричі заспівати Тобі хвалу з істинними синами тайн Твоїх, Владико всього.—Живе Тіло Твоє, Господи, яке споживаємо, і чиста Кров Твоя, яку п’ємо, хай не буде, Господи, вам на шкоду чи на неміч, але на очищення прогрішень і відпущення гріхів, Владико всього.

Запечатання таїнств або завершальне благословення, яке мовлять перед воротами ґраток: Тому, який очищає прогріхи наші Тілом Своїм і знищує гріхи наші Кров’ю Своєю, слава хай буде і хвала в церкві Його і на вас, рабів Господа і овець пасовиська Його, хай зливає Він блага свої і дощить на вас благодіяння свої; хай ізбавить вас від лукавого і властей його; хай учинить вас прекрасними посудинами на честь Божества Свого, хай відійме від вас сум’яття і скорботи цього світу, а милість і благодать Його хай виливаються на вас постійно, нині і повсякчас.

Інша (молитва): Сам благий царю всіх царів і Господи владарів, страшний престол якого оточують Ангели і якого велич тисячі тисяч (їх) прославляють похвалами, на блиск лиця Якого вони не сміють взирати, сам Він хай благословить вас всіма благословеннями обох Завітів, Старого і Нового. Сам Він хай благословить вас всіма благословеннями, якими благословив Авраам Ісаака, Ісаак Якова і дванадцять колін; сам хай буде з вами і поміж вами, як Він був з Йосифом в землі Єгипетській, і хай помилує прогрішення і гріхи ваші, як помилував Він прогрішення Давида. Хай почує Він голос молитов ваших, як почув моління Ніневитян; хай почує вас у часи сум’яття, як почув Йону у череві кита; і хай ізбавить вас від злоби людей неморальних і ненависних, як ізбавив Даниїла від Вавилонян; хай учинить Він, щоб перебувала в домах ваших і в душах ваших подоба того благословення, яке було у шатрі Симовому, посилаючи особливо росу Свою на вас; і хай сподобить вас Господь і Бог наш тої неложної обітниці, яку Він проголосив в своєму Євангелії ученикам своїм, мовивши: «Істинно істинно кажу вам: хто їсть мою плоть і п’є мою Кров в Мені перебуває і Я в ньому, і Я воскрешу його в останній день, і на суд не приходить, а від смерті переходить в життя вічне». Сам Він хай благословить зібрання наше і збереже володіння наші; хай зцілить рани наші і очистить совісті наші і виллє росу благодаті і милості своєї на души наші; хай утвердить Він спокій і мир Свій між нами, і щоб нас було ознаменовано і огороджено живим знаменням хреста від всього шкідливого, молитвами блаженної Владичиці Марії і молитвами всіх святих Господа нашого, які благовгодили Йому і благовгоджують, нині і повсякчас.

Інша молитва, яку мовлять у святкові дні: Той, Який благословив вас всіма благословеннями на небі через Причастя нашої людської природи, і зглянувся на нас і призвав у царство постійного блаженства, дав обітницю хору Своїх апостолів і запечатав мовлене (Ним) словом: амінь, так щоб у ній не було сумніву,—амінь, амінь говорю вам, і словом амінь утверджую слова Мої: хто споживає животворяще Тіло Моє і п’є Кров Мою, чашу спасіння, тому всі прогрішення Я відпущу і гріхи його вигублю, призову його до царства і дам йому насолоду у благах Моїх, — сам Він благодаттю Своєю хай благословить вас і оселить спокій Свій у вас, ізбавить вас від утисків і спасе вас від спокус. Хай благословить Він плоди землі вашої, благословить плоди дерев ваших, благословляючи умножить маєтки ваші, і благословить любов’ю своєю життя ваше. Бог, Господь людини, хай благословить все це зібрання, і дає силу слабкому, Сам Він, який від початків передає силу знаменням Христа і, Симеона[18]. Хай благословенною буде катедра католікоса Кир  (ім’я), і правда хай сяє на ньому. Отець, сповнений честі, пастир і владика пастви Кир (ім’я), сповнений смирення, хай збережений буде від зла. Збережи (Господи) святих священників, клириків і служителів, щоб вони уникнули боротьби із демонами і злими людьми. Похилим віком старцям, увінчаним сивиною, хай подасть Він добру кончину і хай призове їх до царства. Мужам зрілого вікіу, які ще юністю цвітнуть, хай дасть блискучий успіх і сповнить їх повздержністю. Слабкі природою діви, дівиці і замужні, хай збереженими будуть від падінь, від сітей і від гріхів. І тих, які живуть у нас як іноземці і перебувають далеко від власного житла, поверни, вічний Царю, до своїх у мирі. Господь, який на небі возсідає, хай дарує нам тихий спокій і добрий і приємний мир, щоб ми раділи вдень і вночі. Хай подасть Він нам часи мирні, і будьмо завжди радісними, не смутними чи збентеженими, а веселими у любові. Цей святочний день хай буде радісним для вас, народе смиренний; Господь хай буде покровителем (вашим) і подателем благ. Вам, які зібрались сьогодні для звершення цього приношення, сам хрест Царя Христа хай буде охороною. Хай прийме Господь приношення ваше, жертви ваші і молитви ваші; і хай спочине душа Його на милостинях ваших і моління ваше хай увійде перед Нього. Славний в соньмі святих, святий (ім’я) хай збереже вас від нещасть, від демонів і злих людей. І хай благає Він за це зібрання немічне, бідне і негодяще, що все ж складається з учнів цього святого, щоб вони були охоронені від всякого сум’яття. Також і ті, які чесно потрудились і досконало подвизались в цьому світі, в благочесті хай будуть збережені від зла, нині і повсякчас, вдень і вночі, на віки віків.

Інша молитва: Господи Боже Саваоте, прийми це приношення, як приношення Авеля і Ноя блаженного, Авраама і Йова праведного, Ісаака сина обітниці. Благослови цей хліб, який принесли нині раби Твої з щирим серцем і волею, вільною від усякої нечистоти, як заповідав життя Причинник із неложною обітницею Своєю, щоб ми від цього дня ходили перед Ним, як світильник в темному місці, і сподобились дійти до світлого і блаженного житла, молитвами цього зібрання, нині і повсякчас. Трапези ваші хай будуть благословенні, мертві ваші хай воскреснуть і сподобляться благ небесного царства. Хай буде слава Тому, який подає все благодаттю і щедротами Своїми, нині і повсякчас і у вік майбутній.

Інша молитва: Хай прославляється ім’я Бога, Владики всіх, що встановлює часи і обставини, між нами і на нас немічних і грішних, на святій Церкві і синах її, на отцях наших, братії, синах і учителях наших, і на спочилих, що відійшли з-поміж нас, і на всьому братстві нашому у Христі; милість, благословення і благодать покланяємого Бога нашого, хай прийдуть, перебувають, виллються і сповняться, і будуть на нас неустанно, нині і повсякчас і на віки віків.

Інша: Правицею Твоєю, Отче наш, що єси на небесах, благослови, Господи, всіх нас; збережи і підкріпи всіх нас; вчини успішними дії всіх нас; даруй необхідну поживу всім нам; і хвала, честь, благодарення і почитання возноситиметься Тобі із уст усіх нас; і щедроти і благодать Твоя хай зливаються на все, у всіх нас, нині і повсякчас.

Інша: Хай прийметься, Господи Боже наш, молитва немічних рабів Твоїх перед престолом Божества Твого, і хай буде це зібрання наше благовгодним волі величі Твоєї, для отримання з щедрот Твоїх здоров’я тілесного і зцілення душевного, постійного спокою і тривалого миру, з достатком речей, необхідних для життя; і в згоді любові, незмінно і непорушно, (хай буде) по всі дні, аж поки буде стояти світ, нині і повсякчас і на віки віків.

Інша: Правиця, яку було піднято над п’ятьма хлібами, якими було насичено п’ять тисяч чоловіків, і ще було залишків десять кошів, хай спочине і витає над цією трапезою рабів Твоїх, щоб вона умножилась і була у достатку, залишалась незмінною і не зменшувалась, молитвами усіх, що благовгодили Тобі.

Інша: Бог, Владика всього, наситив рабів своїх благами своїми на цій трапезі; воздаймо всі славу імені Його, і за тих, які приготували її, і за благословенний дім, з якого принесена їжа ця, і за душу, за яку її принесено; милість і благословення і благодать покланяємого Бога нашого хай прийдуть, перебувають і виливаються, хай сповняться і царюють над нами і над вами неустанно, нині і повсякчас і на віки віків[19].



[1] Lit. Orient, coli. T. II, p. 626—638.

[2] В заголовку додано: «яку звершують п’ять разів у рік, а саме: на Богоявління, у свято св. Йоана Хрестителя, у свято грецьких учителів, у середу тижня Ніневитянського посту і на Пасху.

[3] Тобто або малий вхід з Євангелієм, або великий вхід із св. Дарами; Правдоподібно, останній, як можна зрозуміти із молитов, які йдуть після цього, порівнявши їх з подібними у літургії апостолів.

[4] Лат. canon. Тут і далі вказує на відповідник виголосу, під час якого відбувається обряд поклоніння і цілування св. трапези.

[5] В латинському: сatholicis. Цього слова немає в древніх списках літургії, але, згідно з новішими воно було вставлене Ренодотом, як те, яке вказує на католіку — загальну ектенію. Ren. р. 603.

[6] Початок ектенії, яка тут не поміщена цілісно.

[7] Цієї молитви немає у тому списку літургії, за яким її тут подають, її запозичено видавцем із іншого списку, як зазначає Ренодот: in alio codice.

[8] В латинському тексті: canit canonem tertium.

[9] Тобто диякони.

[10] Це, звичайно, лише початок молитви, подібної до тої, яку читають в літургії апостолів у відповідному місці: «Господи, Господи, даруй мені предстати з непорочним лицем перед Тобою, щоб з дерзновенням, яке від Тебе походить, звершити це страшне і божественне жертвоприношення, з совістю чистою від усякої злоби і нечистоти. Засій у нас, Господи, любов, мир і згоду одного з одним і з усіма».

[11] Тобто зі схиленням голови або з коліноприклоненням, як предписують у сучасній літургії Асирійської церкви сходу. Див. Соврем. быт и лит. Иаков. и Нестор. Е. Софонии. 1876 г. стр. 365.

[12] На Богоявління: Що схиляє голову Свою для хрещення.

[13] Правдоподібно це початок цієї молитви: «Господи і Боже наш, стримай помисли мої, щоб вони не блукали у марнотах цього світу. Господи Боже наш, даруй мене долучитись до прихильнсті любові Твоєї, хоч я і недостойний. Слава тобі, Христе. — Увійди, Господи, в чертог преславного світла Твого, засій у мені добре сім’я смирення і укрий мене під крилами благодаті Твоєї за милосердям Твоїм. Бо якщо Ти, Господи, назиратимеш беззаконня, то хто встоїться. Та в Тебе є прощення (Пс. CXXIX, 8. 4).

[14] В латинському: transmutante ea te, та ін.

[15] Додаток Ренодота: В іншому списку: мовить Псалом: (Пс. L, 1 —15). (Пс. СХХII, 1—3). (Пс. CXXXVII, 7); (Ис. СХХХVII, 8).

[16] Ця ектенія диякона, не викладена вповні у древніх списках. Див. вказ. твір єп. Софонии, стр. 374.

[17] В латинськомуcanon, qui dicitur.

[18] Слово: Симеона — стосується патриарха чи католікоса, і без сумніву є пізнішим додатком, який увійшов в текст Літургії з того часу, коли всіх патріархів цієї церкви почали називати загальним іменем Симеона чи Шимона. Див. вказ. твір єп. Софонії, ст. 203—205:

[19] За вказівкою Ренодота (Ibidpag. 648) все ці різноманітні завершальні молитви, хоча й долучаються у рукописах до літургії Несторія, можуть вживатись і у інших літургія. Їх не мовлять всі підряд, але вибирають ту, яка більше відповідає контексту відповідного свята.

Немає коментарів:

Дописати коментар