пʼятницю, 25 вересня 2015 р.

Святкові рокіровки

Нині, завдяки Андрієві Шкраб'юку, який нагадав мені про феномен передсвяття, нарешті зрозумів чому на свято Воздвиження чесного хреста ГНІХ строгий піст.
Справа у тому, що на початках свято Воздвиження було передсвяттям до свята Оновлення храму Воскресіння Господнього в Єрусалимі, свого роду навечір'ям свята Оновлення. А навечір'я, як відомо, часто пов'язані із строгим постом. Ця традиція походить від свята Пасхи, навечір'ям якого є Велика Субота - єдиним днем у літургійному році, коли не можна було причащатися Тіла Христового (бо воно у гробі). Відсутність Хліба Небесного спонукала вірних відмовлятися також і від хліба земного.
З свята Пасхи ця традиція поширилась також і на інші свята літургійного року, зокрема на свята Богоявлення і Різдва. Так само, правдоподібно, було і з святом Оновлення храму Воскресіння. Логічною передумовою Оновлення Воскресіння було Воздвиження чесного хреста.
Згодом важливість свята Оновлення храму Воскресіння уступила місце святу Воздвиження не в останню чергу через вплив Константинополядля якого хрест Господній був однією із ключових реліквій. Святкування Оновлення храму Воскресіння не було аж таким великим святом, позаяк центральною святинею Константинополябула церква Прпмудрості Божої.
Свята помінялись місцями, але свідомість строгого посту у день Воздвиження залишилась.Такі от цікаві справи, як виглядає :)
Щоправда, що у документах раннього єрусалимського богослужіння (вірменський і грузинський лекціонарі) згадується про традицію воздвиження чесного хреста на другий день після початку восьмиденного святкування свята. Все ж цікавим є те, що Етерія пише про це свято. Вона вказує, що його святкують за уставом свят Воскресіння і Богоявлення. І якщо подивитись на службу Воздвиження з грузинського лекціонаря, то можна зауважити, що вона запозичена з служби Великої П'ятниці. Читання і прокімени ті ж. 
Що сталося, на мою думку, є те, що служба Великої п'ятниці (=Воздвиження) була вже в 5-7 столітті перенесена на понеділок восьмиденного святкування де перша неділя відповідала Пальмовій, а восьмий день Воскресінню (саме тому в нас і донині віддання дублює службу свята) з тою метою, щоб вірні могли прийти і почитати святий хрест. 
До речі, в уставах Константинополя є цікава замітка про те, що чоловіки приходили почитати хрест вже 10 та 11 вересня, а жінки 12 та 13, а урочисте Воздвиження ставалось 14-го. Ясно, що дати тут другорядні, як і в святі Різдва чи Богоявлення. Основні святкування були прив'язані до неділь. Тому і новий цикл читань починався від неділі по Оновленню чи Воздвиженню. Не все так просто як виглядає на перший погляд ;)

Немає коментарів:

Дописати коментар