У день свята перенесення мощей св.Йоана Золотоустого слід згадати, що його богословську та літургійну спадщину теж любили переносити не лише в межах Візантії, а й в інші кінці християнського світу.
Одним із свідчень такого перенесення є вірменський переклад Літургії св.Йоана Золотоустого, якому все ще присвячено мало уваги серед науковців.
Ось кілька нотаток до вірменського перекладу і варіант цього давнього чину українською мовою на славу Божу і честь святого Йоана Золотоустого. Його молитвами хай Господь допоможе здолати наших ворогів!
*****
Вірменський переклад літургії св.Йоана Золотоустого зберігся лише у трьох рукописах: один датований 1314 роком (зберігається у Ліоні), інший – 1427–1432 роками (Мюнхен), дату третього рукопису встановити важко.
Щодо датування перекладу цієї літургії існують труднощі. Дашян
датує вірменську версію IX–X століттями, однак ця думка залишається
суперечливою через відсутність достатніх доказів. Є припущення, що переклад міг
бути виконаний видатним вірменським діячем, єпископом Стефаном Сюнікським у
VIII столітті, враховуючи його перебування в Константинополі.
Вірменська версія зазнала численних додатків і змін упродовж
століть. Це ускладнює відтворення первісного тексту. У тексті простежується
синтез різних традицій: сирійської, грецької, латинської та візантійської.
Вірменські укладачі активно використовували еклектичний підхід.
Вірменська версія містить унікальні елементи, які не
зустрічаються у грецькому оригіналі, але є значним джерелом для розуміння
богословських і літургійних практик.
Вірменська літургія, починаючи з V століття, демонструє
елементи літургії святого Йоана Золотоустого. Проте її сучасна форма була
значною мірою адаптована до візантійської традиції. Залишається відкритим
питання, чи мала Вірменська церква доступ до «чистої» версії Літургії. У
національних синодах і документах, наприклад, у Сісі (1307) та Адані (1316),
згадуються фрагменти літургії святого Йоана Золотоустого. Ці джерела
підкреслюють важливість Літургії як основи церковної традиції.
Вірменський переклад Літургії святого
Йоана Золотоустого
ПРИГОТУВАННЯ
Спочатку промовляється псалом:
Пом’яни, Господи, Давида». А наприкінці диякон
виголошує: «І ще за мир Господеві помолімся.
Піддиякон: Господи, помилуй. Тричі.
Священник: Зодягнений
у світло, як у ризу, Господи наш Ісусе Христе, з невимовною смиренністю на
землі явився єси і між людьми ходив; Ти став вічним Первосвященником за чином
Мелхіседековим і Церкву Твою святу прикрасив; Всемогутній Господи, що дарував і
нам вдягнутися в ту саму небесну одежу, учини достойним і мене в час цей, мене,
Твого недостойного раба, який наважується і наближається до того самого
духовного служіння Твоєї слави. Позбав мене від усякої неправди, що є одягом
гидоти, і прикрась мене Твоїм світлом. Віддали від мене всі мої гріхи та зітри
мої провини, щоб я став достойним світла, яке Ти приготував. Дозволь мені
увійти зі священичою славою у служіння Твоєї святості разом із тими, хто
безвинно дотримувався Твоїх заповідей, щоб і я був готовий увійти до небесного
Твого чертогу разом із мудрими дівами, щоб прославляти Тебе, Христе, який взяв
на себе гріхи всіх, адже Ти єси освяченням життя нашого, і Тобі, Боже благий,
належить слава, влада й честь нині, і повсякчас, і на віки віків.
Піддиякон: Амінь.
А потім одягає облачення,
промовляючи псалом: Суди мене, Господи, бо ходив я у невинності моїй
ітд, бере пояс і вдягає епітрахиль, промовляючи:
Священники Твої, Господи, хай зодягнуться в праведність, і святі Твої хай радістю
возрадуються. Далі одягає фелон, промовляючи:
Хай радіє душа моя в Господі, бо Він одягнув мене в одежу спасіння і в ризу
радості; як жениха, вінцем, увінчав мене і, як невісту, приоздобив мене красою.
ПРОСКОМИДІЯ
Потім бере хліб і кладе його на
дискос, мовлячи: На спомин Господа нашого Ісуса Христа. Взявши вино, вливає його хрестоподібно в чашу, мовлячи:
На спомин спасительного промислу Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа.
Диякон виголошує: І ще за мир Господеві
помолімся.
Піддиякон: Господи, помилуй. Тричі.
Священник: Господи
Боже наш, Ти послав небесний хліб, поживу для всього світу, Господа Бога нашого
Ісуса Христа, Спаса, Ізбавителя та Благодійника, щоб благословити нас і
освятити; Сам благослови жертву цю, прийми її на Твій небесний жертовник, пом’яни,
як благий і людинолюбний, тих, хто приносить цю жертву, і тих, за кого вона
приноситься, і збережи нас без осуду у звершенні Твоїх божественних таїнств: бо
свята і прославлена є преподобна велич Твоєї слави, Отця і Сина і Святого Духа,
нині, і повсякчас, і на віки віків.
Піддиякон: Амінь.
Потім кадить над дарами і
покриває їх покрівцем, мовлячи: Господь воцарився, одягнувся в
величність ітд.
Далі кадить, промовляючи цю
молитву: Приношу кадило перед Тобою, Христе, як духовне благоухання.
Прийми його на святий, небесний та словесний Твій Жертовник як пахощі приємні.
Пошли нам натомість благодаті та дари Святого Твого Духа; і Тобі приносимо
славу разом із Отцем і Святим Твоїм Духом.
МИРНА ЄКТЕНІЯ ТА АНТИФОНИ
Потім диякон виходить із вівтаря,
тричі вклоняється і голосно промовляє до священника: Благослови,
Владико.
Священник голосно: Благословенне Царство
Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Народ: Амінь.
Диякон, стоячи біля дверей вівтаря, голосно
проголошує: І ще за мир Господеві помолімся.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: За мир з висот, і за спасіння душ
наших Господеві помолімся.
За мир у всьому світі, за утвердження Святої Церкви і за
благословення для всіх, Господеві помолімся.
За цей святий храм і за тих, хто з вірою набув страху Господнього і молиться в
ньому, Господеві помолімся.
За життя і спасіння душі нашого патріарха Н. Н.,
Господеві помолімся.
За чесних священників, за дияконів у Христі і за всіх кліриків Церкви, Господеві
помолімся.
За нашого благочестивого і Богом посвяченого царя, за весь його двір і за всіх
його воїнів, Господеві помолімся.
Щоб він був переможцем і щоб усі вороги були розтоптані під його ногами, Господеві
помолімся.
За міста і краї, і за тих, хто з вірою живе в них, Господеві помолімся.
За родючість землі і за добре поліття, Господеві помолімся.
За мандрівників, мореплавців, стражденних і за визволення полонених, Господеві помолімся.
Щоб визволитися нам від скорбот і страждань, Господеві помолімся.
Поможи, спаси, змилуйся над нами і збережи нас, Господи, Твоєю благодаттю.
Народ: Спаси, Господи.
Пресвяту Богородицю, благословенну Владичицю нашу і завжди Діву Марію,
згадавши, також і всіх святих, з ними самими себе і один одного передаймо
Господеві, Господеві помолімся.
І ще однодушно за нашу істинну і святу віру, Господеві помолімся.
Самі себе і один одного доручимо Господу Богу Всемогутньому.
Помилуй нас, Господи Боже наш, по великій милості Твоїй, усі однодушно
промовмо.
Народ: Господи, помилуй. Тричі.
Молитва першого антифону
Священник: Господи Боже наш, чия влада
незбагненна і слава неосяжна, чия милість безмежна, а благість безконечна; Ти,
згідно з великою людинолюбністю Своєю, поглянь на цей народ Твій і на храм цей
святий, і зішли на нас і на тих, хто молиться разом із нами, множество Твоєї
милості та благості.
Виголос: Бо Тобі належить уся слава,
честь і влада, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Піддиякон: Амінь.
Потім співають: Благо
єсть ісповідувати Господа і псалми співати імені Твоєму, Всевишній. (плагальний глас з октоїха).
За заступництвом святої Богородиці, Спасителю, спаси нас.
Рецитують до закінчення антифону, тоді: Слава
Отцю, і Сину, і Святому Духу.
За заступництвом..., ітд.
І нині, і повсякчас, і на віки віків.
За заступництвом..., ітд.
Молитва другого антифону
Священник вклоняється і промовляє цю молитву:
Господи, Боже наш, спаси цей народ Твій і благослови це спадкоємство Твоє;
охороняй повноту Твоєї Церкви, освяти тих, хто з любов’ю шанує красу Твого
дому. Ти нас прославляєш Твоєю божественною силою і не залишай нас, які на Тебе
уповають.
Диякон: Поможи, спаси
нас... ітд.
Народ: Спаси, Господи.
Диякон: Пресвяту Богородицю,
благословенну Владичицю... ітд.
Священник виголос: Бо
Твоє є Царство, і сила, і слава, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Народ: Амінь.
Антифон: Господь
воцарився, у велич зодягнувся… ітд.
За заступництвом Твоїх святих, Господи Спасителю, спаси нас.
Рецитують, поки закінчиться
антифон, тоді: Слава Отцю... ітд.
За заступництвом... ітд.
І нині, і повсякчас... ітд.
За заступництвом... ітд.
Вхідне: Єдинородний
Сину і Слово, Боже і безсмертний сущий, який зволив втілитися від святої
Богородиці і завжди Діви, незмінний, ставши людиною і бувши розп'ятим, Христе
Боже, смерть смертю подолав, Ти єдиний із Святої Тройці, прославлений з Отцем і
Святим Духом, спаси нас.
Молитва третього антифону
Священник вклоняється і молиться: Ти, Господи, навчив нас усіх
однодушно промовляти цю вселенську молитву і обіцяв виконувати прохання двох
або трьох, які єдині в ім’я Твоє, сповни і нині прохання Твоїх слуг, згідно з
тим, що нам корисне, даруючи нам у цьому віці пізнання Твоєї істини і у
майбутньому — життя вічне.
Диякон: Поможи, спаси
і збережи нас... ітд.
Пресвяту Богородицю... ітд.
Священник виголос: Бо
Ти є Бог благий і людинолюбний, і Тобі належить слава, влада... ітд.
Антифон: Прийдіте,
возрадуймося в Господі, закличмо до Бога, Спасителя нашого ітд.
Виходить із вівтаря в середину храму:
Спаси нас, Сину Божий, дивний у святих Своїх, співаємо Тобі: Алилуя, Алилуя, Алилуя.
Рецитують до: Його є море.
Слава Отцю... ітд.
Спаси нас, Сину Божий... ітд.
І нині, і повсякчас... ітд.
Спаси нас, Сину Божий... ітд.
Молитва входу
Священник: Господи Боже наш, Ти встановив на небесах хори та
воїнства ангелів і архангелів, щоб служили Твоїй славі; учини, щоб з нашим
входом відбувся також вхід святих ангелів, які будуть співслужителями та
співславителями Твоєї благості.
Виголос: Бо Твоє є
Царство, і сила, і слава.
Потім священник вшиновує євангеліє,
тричі вклоняється і входить до вівтаря.
Піддиякон [хор] співає:
Прийдіте, поклонімся. Спаси нас, Сину Божий.
Слава Отцю... ітд.
Згідно з порядком дня
промовляється тропар, а на вірші: І нині, і повсякчас... — піснеспів Богородиці.
Потім диякон: Премудрість,
оρθοι, σοφια.
[Хор]: Святий Боже, Святий Кріпкий,
Святий Безсмертний, помилуй нас.
Молитва трисвятого
І відразу священник молиться разом: Боже Святий,
що серед святих перебуваєш і якого трисвятою піснею оспівують Серафими, якого
славлять Херувими, якому поклоняються всі небесні сили; Ти з небуття все створив,
створив людину за образом і подобою Твоєю і прикрасив її всякою благодаттю, навчив
її просити мудрості та розсудливості, і не відкинув грішника, а наклав на нього
спасительне покаяння; Ти, учинив нас, смиренних і недостойних слуг Твоїх,
гідними стояти навіть у цей час перед славою святості Твого жертовника і
приносити Тобі належне поклоніння і прославлення. Ти, Господи, прийми від вуст
нас, грішних, це трисвяте благословення і збережи нас у благості Твоїй. Прости
нам усі наші свідомі та несвідомі провини. Освяти душі й тіла наші та даруй нам
можливість поклонятися Тобі у святості всі дні нашого життя за заступництвом
Твоєї святої Богородиці і всіх святих, які від віків Тебе угодили.
Виголос: Бо Ти святий,
Господи Боже наш, і Тобі належить слава, влада і честь, нині, і повсякчас, і на
віки віків. Амінь.
Читання
Потім священник сідає, а диякон, залишаючись стояти,
каже: Πρόσχωμεν.
Священник знаменує народ хресним знаменням і
промовляє: Мир усім.
Народ відповідає: І духові твоєму.
Диякон: Премудрість.
Псалмоспівець: Псалом Давида.
Диякон: Πρόσχωμεν.
Псалмоспівець виголошує прокімен.
Диякон: Премудрість.
Читець: [Послання] до євреїв.
Диякон: Πρόσχωμεν.
Після цього читець читає Апостольське послання.
Після завершення читання Апостола
священник каже: Мир усім.
Народ відповідає: І духові твоєму.
Псалмоспівець: Алилуя. Псалом Давида.
Диякон: Πρόσχωμεν.
Псалмоспівець виголошує три вірші Алилуя, а потім
саме Алилуя.
Далі диякон: Σοφία,
ορθοί. Слухайте з благоговінням Святе Євангеліє.
Читець [Євангелія]: Читання Святого
Євангелія від Йоана.
Народ: Слава Тобі, Боже.
Диякон: Πρόσχωμεν.
Читець читає Євангеліє.
Після читання народ виголошує:
Слава Тобі, Боже.
Диякон: Премудрість, ορθοί.
Диякон: Всі разом
промовмо: Господи, помилуй.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: З усією душею і з усім розумінням
Господеві помолімся.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Господи Боже отців наших, молимо
Тебе: вислухай нас і помилуй.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Змилуйся над нами, Господи Боже
наш, за великою милістю Твоєю; молимо Тебе, вислухай нас, Господи, і помилуй.
Народ, підносячи руки: Господи, помилуй. Дев'ять разів.
Молитва з піднесеними руками
Священник промовляє: Господи, Боже наш, прийми молитви Твоїх слуг із
піднесеними руками і змилуйся над нами за великою милістю Твоєю. Зішли
милосердя Твоє на нас і на весь цей народ, який чекає від Тебе Твоєї рясної
милості.
Диякон: І ще молімося
за наших благочестивих і Богом бережених царів, за їхню силу, перемогу,
постійний мир, здоров’я та спасіння; і щоб Господь Бог наш був їм ще більшим
помічником, провадив їх у всьому і покорив під їхні ноги кожного ворога, який
воює проти них, промовмо всі: Господи, помилуй.
Народ, підносячи руки: Господи, помилуй. Тричі.
Диякон: І ще молімося,
щоб Господь Бог наш почув голос наших молитов, змилувався над нами, відвернув
від нас всякий гнів і лихий задум, що повстає проти нас, щоб покорив під наші
ноги невидимого ворога, дарував зцілення хворим і упокій душам померлих,
промовмо всі: Господи, помилуй.
Народ: Господи, помилуй. Тричі.
Диякон: За здоров’я,
спасіння і прощення гріхів раба Божого Н. Н.,
помолімося до Господа.
Народ: Господи, помилуй. Тричі.
Диякон: За наших
братів і за весь цей народ, що добровільно прийшов і ввійшов у дім Господній,
щоб молитися разом із нами, Господеві помолімся.
Під час цієї строфи священник
тричі знаменує народ хресним знаменням і голосно каже: Бо Ти єси
милосердний і людинолюбний, і Тобі належить слава, влада і честь... ітд.
Молитва за оглашених
Диякон: Оглашенні, моліться.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: І, вірні, моліться до Господа за
оглашених, щоб Він змилувався над ними.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Щоб навчив їх слову істини.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Щоб відкрив їм Євангеліє правди
та спасіння, Господеві помолімся.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Поможи, спаси, змилуйся і збережи
їх, Господи.
Оглашенні, схиліть ваші голови перед Господом.
Молитва за оглашених
Священник промовляє: Господи, Боже наш, Ти перебуваєш на небесах і споглядаєш
смиренних, Ти заради спасіння людського роду послав Єдинородного Сина Свого,
Бога нашого і Господа Ісуса Христа, споглянь на цих оглашених, Твоїх слуг, які
схилили перед Тобою голови свої. Удостой їх у свій час хрещення відродження,
відпущення гріхів і одежі нетління; приєднай їх до Твоєї святої, соборної та
апостольської Церкви і впиши їх у число обраного Твого стада.
Диякон: Поможи,
спаси... ітд.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Пресвяту Богородицю... ітд.
Народ: На Тебе, Господи, уповаємо.
Священник голосно: Щоб
і вони разом із нами прославляли Твоє найчесніше і величне ім’я Отця, і Сина, і
Святого Духа... ітд.
Диякон: Оглашенні,
вийдіть; оглашені, вийдіть; оглашенні, вийдіть.
Диякон: Хай ніхто з оглашенних, ніхто з
тих, хто сумнівається у вірі, і ніхто з каяників та нечистих не наближається до
цього божественного таїнства.
Молитва вірних – перша
Диякон: Ви, що є вірними, іще за мир Господеві помолімся.
Народ: Господи, помилуй.
Молитва вірних
Священник: Благодаримо Тебе, Господи, Боже сил, що Ти удостоїв нас і
нині стати перед Твоїм святим жертовником і звернутися до Твого милосердя за
наші гріхи і за невідання народу цього. Прийми, Боже, наші моління і удостой
нам завжди приносити Тобі молитви і прохання, а також безкровну жертву за весь
Твій народ. Зроби нас здатними, Ти, який покликав нас до цього служіння силою
Твого Святого Духа, звертатися до Тебе в цей час у цьому місці без сорому і
осудження, з чистим свідченням нашої совісті, щоб, вислухавши нас, Ти
примирився з нами за Своєю великою благістю.
Диякон: Поможи, спаси
і збережи нас... ітд.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Премудрість.
Священник виголос: Бо Тобі належить уся
слава, честь і поклоніння, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Народ: Амінь.
Молитва вірних – друга
Священник: Ще й ще я припадаю перед Тобою і благаю Тебе, благий і
людинолюбний, щоб Ти, поглянувши на наші молитви, очистив душі й тіла наші від
усякої скверни та дарував нам можливість стояти перед Твоїм святим жертовником
без сорому й осудження. Даруй, Господи, також тим, хто молиться разом із нами,
успіх у житті та духовну розсудливість; дай їм завжди з благоговінням і любов’ю
поклонятися Тобі та без сорому й осудження причащатися цих Твоїх святих таїнств
і удостоїтися Твого небесного Царства.
Диякон: Поможи,
спаси... ітд.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: З мудрістю.
Священник голосно: Щоб,
завжди перебуваючи під Твоїм захистом, ми возносили славу Тобі, Отцю, Сину і
Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Агіологія (святих дарів)
Співають агілогії: Таїнственно представляємо херувимів таїнство і животворящій
Тройці трисвяту пісню приносимо, відклавши всі земні турботи, Царя всіх приймаємо
і радісно чин ангелів представляємо. Алилуя.
Молитва священника над дарами:
Ніхто з нас, обтяжений плотськими пристрастями й жаданнями, не є гідним
наблизитися до Твого жертовника чи служити Твоїй царській славі, бо поклоніння
Тобі є великим і страшним чином навіть для самих небесних сил. Але за Твоєю
безмежною благістю, Ти, Слово Отче незбагненне, став людиною, явився нашим
Первосвященником і, як Господь усіх, доручив нам це служіння та безкровну
жертву. Бо Ти, Господи Боже наш, володієш небесним і земним, сидиш на престолі
херувимів, є Владикою серафимів і Царем Ізраїля, Ти єдин святий і у святих перебуваєш.
Тебе нині молю, єдиний благий і готовий почути, поглянь на мене, на Твого слугу
грішного і недостойного, і очисти мою душу й розум від усякої злої скверни.
Зроби мене здатним силою Твого Святого Духа, одягненого цією священичою
благодаттю, стояти перед цим святим жертовником і приносити Твоє непорочне тіло
і чесну кров. Схиляючи перед Тобою свою голову, молю: не відкинь мене і не
відверни Свого обличчя від мене, але зволи прийняти ці дари, принесені мною,
Твоїм слугою грішним і недостойним. Бо Ти Сам єси той, хто приносить і
приноситься, приймає і дарує, Христе Боже наш, і Тобі славу возсилаємо разом із
Твоїм вічним Отцем і Твоїм Пресвятим Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків.
І дари переносять на жертовник, а
священник миє руки, промовляючи: Умию в невинності руки мої.
Диякон виголошує: Сповнімо нашу молитву
до Господа, Господеві помолімся.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Бо небо і земля сповнені Його
славою, Господеві помолімся.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: За ці принесені чесні дари до
Господа Бога нашого, Господеві помолімся.
За цей святий дім і за тих, хто з вірою і благоговінням входить у нього, Господеві
помолімся.
Щоб визволитися нам від усякої скорботи, гніву і небезпеки, Господеві помолімся.
Народ: Господи, помилуй.
Молитва приношення
Священник вклоняється і молиться: Господи, Боже всемогутній, Ти, що
один є святий і приймаєш жертву благословення від тих, хто з усім серцем
закликає Тебе, прийми також моління нас, грішних, і принеси їх на жертовник
Твоєї святості. Зроби нас достойними приносити Тобі дари і духовні жертви за
наші гріхи та за незнання цього народу. Зроби нас достойними знайти благодать
перед Тобою, щоб наша жертва була прийнята, і нехай доброчинний Дух Твоєї
благодаті перебуває в цих принесених дарах, у нас і у всьому цьому Твоєму
народі.
Диякон: Поможи, спаси
і збережи нас... ітд.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Щоб провести час цієї літургії та
нинішній день у мирі й завершити без гріха, просімо в Господа.
Народ: Даруй, Господи.
Диякон: Ангела миру,
вірного хранителя наших душ і тіл, просімо в Господа.
Відпущення й прощення наших гріхів, просімо в Господа.
Всепереможну силу святого хреста, просімо в Господа.
Добре і корисне для наших душ і мир у світі, просімо в Господа.
Завершити решту наших днів у мирі, просімо в Господа.
Християнського завершення нашого життя, без скорбот і без сорому, і доброго
виправдання перед страшним судом, просімо в Господа.
Пресвяту Богородицю, благословенну... ітд.
Священник голосно: За
милістю Єдинородного Твого Сина, Господа нашого Ісуса Христа, з яким Ти
благословенний, всемогутній Отче, разом із пресвятим і доброчинним Твоїм Духом,
нині, і повсякчас, і на віки віків.
Священник: Мир усім.
Народ: І духові твоєму.
Диякон: Поцілуйте один
одного святим поцілунком.
І вітають жертовник і один одного.
Диякон: Двері, двері.
Πρόσχωμεν.
Народ промовляє: Вірую в єдиного Бога,
Отця Вседержителя... (виголошується весь Символ
віри).
Диякон, стоячи на амвоні,
піднімає широке покривало і каже: Станьмо добре, станьмо з
благоговінням. Πρόσχωμεν до святої жертви, щоб принести її в мирі.
Народ: Милість миру, жертву хвали.
Священник виголос: Благодать
Господа нашого Ісуса Христа, і любов Бога Отця, і причастя Святого Духа нехай
буде з усіма вами.
Народ: І з духом твоїм.
Диякон: Піднесімо наші
серця вгору.
Народ: Підносимо до Тебе, Господи
Вседержителю.
Диякон: Благодарім
Господа від усього серця.
Народ: Достойно і праведно.
Анафора
Священник вклоняється і молиться:
Достойно і праведно благословляти Тебе, прославляти Тебе, возвеличувати, благодарити
Тебе, поклонятися Тобі в кожному місці Твого володіння. Бо Ти є Бог
незбагненний, незрозумілий, невидимий; Ти, що був і завжди є, Ти, і Єдинородний
Твій Син, і Твій Святий Дух. Ти з небуття покликав нас до буття, підняв нас, що
впали, і не перестав творити все, доки не підніс нас на небо і не дарував нам
Твоє наперед приготовлене Царство. За все це ми благодаримо Тебе, і Твого
Єдинородного Сина, і Твого Святого Духа за благодіяння осмислені й неосмислені,
відомі й невідомі, явні та приховані, які Ти вчинив для нас. Благодаримо Тебе
за це богослужіння, яке Ти зволив прийняти з наших рук. Перед Тобою стоять тисячі
архангелів і міріади ангелів, херувими і серафими шестикрилі, многоокі, що
літають крилаті.
Виголос: Співаючи переможні
піснеспіви, виголошуючи, викликуючи і мовлячи:
Народ: Свят, Свят, Свят Господь Сил,
повні небо і земля слави Твоєї. Осанна на висотах! Благословенний, що йде і має
прийти в ім’я Господнє. Осанна на висотах!
Священник вклоняється і молиться:
Разом із цими блаженними силами і ми, Господи людинолюбний, виголошуємо і
кажемо: святий і пресвятий єси, Ти і Єдинородний Твій Син, і Дух Твій Святий; святий
і пресвятий єси, і слава Твоя велична. Ти, що так полюбив цей світ, що віддав
Єдинородного Твого Сина, щоб кожен, хто вірує в Нього, не загинув, але мав
життя вічне. Він прийшов і звершив увесь промисел заради нас, і тієї ночі, коли
Він видавав Себе за життя світу, взяв хліб у святі, непорочні й чисті Свої
руки, благодарив, благословив, освятив, розламав і дав Своїм учням, кажучи:
Священник: Прийміть,
споживайте, це є тіло Моє, яке за вас ламається на відпущення гріхів.
Народ: Амінь.
Священник: Так само
після вечері Він узяв чашу, кажучи:
Виголос: Пийте з неї всі; це є кров Моя
Нового Завіту, яка за вас і за багатьох проливається на відпущення гріхів»
Народ: Амінь.
Священник вклоняється і молиться:
Поминаючи цей спасительний заповіт і все, що було звершено заради нас: хрест,
погребення, воскресіння на третій день, вознесіння на небо, сидіння праворуч
Тебе і друге славне і нове пришестя Твоє.
Виголос: Твоє з Твоїх,
Тобі приносимо за все і за всіх.
Народ: Тебе благословимо, Тебе славимо,
Тебе величаємо, Тебе благодаримо, Господи, і молимо Тебе, Боже наш.
Священник: Ще приносимо
Тобі цю словесну і безкровну жертву, і молимо, і просимо, і благаємо: Зішли
Духа Твого Святого на нас і на ці принесені дари.
Тричі знаменує їх хресним
знаменням, промовляючи: І зроби цей хліб +
чесним тілом Христа Твого.
Диякон тихо: Амінь.
Священник: І цю чашу + чесною кров’ю Христа Твого.
Диякон тихо: Амінь.
Священник: Перетворюючи їх силою Духа
Твого Святого.
Вшановують жертовник, поцілувавши
його.
Священник вклоняється і молиться:
Щоб вони стали для тих, хто причащається, очищенням душ, відпущенням гріхів,
участю в Твоєму Святому Дусі, сповненням Твого небесного Царства, упевненістю
перед Тобою, а не на суд чи осудження. Ще приносимо Тобі цю словесну жертву за усопших
у вірі: за праотців, отців, патріархів, пророків, апостолів, проповідників,
євангелістів, мучеників, ісповідників, пустельників і всіх, хто спочив у вірі.
Виголос: Особливо за
Пресвяту, Пречисту, Преблагословенну Владичицю нашу Богородицю і завжди Діву
Марію.
Поминання
Диякон кадить. Священник вклоняється і молиться: За святі небесні
сили, святого пророка Йоана Предтечу і Хрестителя, святих славних апостолів,
святого Н. Н., пам'ять якого днесь
звершуємо, і поминаючи всіх Твоїх святих, за їхніми молитвами відвідай нас,
Боже, і згадай усіх наших спочилих у надії воскресіння для життя вічного.
Пом’яни, Господи, душу Твого раба Н.Н. і упокой її там, де сяє світло Твого обличчя.
Ще молимося Тебе, Господи, пом’яни усіх вселенських
єпископів, які праведно навчають слову Твоєї істини.
Пом’яни, Господи, також наше священство, наше дияконство у
Христі і всю священну ієрархію.
Ще ми приносимо Тобі цю словесну жертву за весь всесвіт, за
Твою святу, соборну та апостольську Церкву, за тих, хто живе чесно і чисто, за
вірного царя і весь його двір та військо.
Даруй їм, Господи, царювати у мирі, щоб і ми внаслідок їх
спокою провадили наше життя у мирі та тиші, з усією чесністю і благоговінням.
Священник голосно: Серед
перших пом’яни, Господи, також нашого патріарха Н.
Н. і даруй йому довгі роки для святої Твоєї Церкви, з досконалим
миром і здоров’ям, достойно і праведно навчаючи слово Твоєї істини.
Диякон тут виголошує поминання
живих. Тоді священник: Пом’яни, Господи, у Своїй благості й нашого
брата Н. Н. і даруй йому великі Твої
благодіяння.
Пом’яни, Господи, за великою Своєю милістю і мою
недостойність, і прости всі мої провини – свідомі й несвідомі, і не перешкоджай
через мої гріхи благодатям Твого Святого Духа, які зійдуть на ці нинішні дари.
Пом’яни, Господи, також місто, в якому ми живемо, усі міста,
країни і тих, хто живе в них з вірою.
Пом’яни, Господи, мандрівників, подорожніх, хворих,
стражденних, полонених, і даруй їм спасіння.
Пом’яни, Господи, тих, хто приносить плоди і є
благодійниками Твоєї святої Церкви, і тих, хто допомагає бідним милостинею. Зішли
на всіх нас Твоє рясне милосердя і благість.
Виголос: І даруй нам,
щоб єдиними устами і єдиним серцем благословляти і прославляти найчесніше і
величне ім’я Отця, і Сина, і Твого Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки
віків.
Народ: Амінь.
Священник виголос: Хай
милість великого Бога і Спаса нашого Ісуса Христа буде з усіма вами.
Народ: І з духом твоїм.
Диякон виголошує, промовляючи:
Пом’янувши всіх святих, ще і ще в мирі Господеві помолімся.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: За ці чесні й
принесені дари до Господа Бога нашого Господеві помолімся.
Щоб Господь Бог наш прийняв цю (жертву) як приємний запах на святому,
небесному, мисленному і духовному Своєму жертовнику, Господеві помолімся.
Щоб Він послав нам натомість благодаті дари Святого Духа, Господеві помолімся.
Ще й ще, щоб визволитися нам від усякої скорботи, гніву і небезпеки, Господеві
помолімся.
Народ: Господи, помилуй.
Священник вклоняється і молиться:
Тобі, милосердному Господи, довіряємо все життя наше; і молимо, і просимо, і
благаємо: удостой нас причаститися небесного і страшного Твого таїнства з цієї
святої і духовної трапези з чистим сумлінням, на відпущення гріхів, очищення
провин, причастя Твого Святого Духа, у спадщину Твого небесного Царства, а не
на суд чи осудження.
Диякон виголошує: Поможи,
спаси і збережи нас... ітд.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Щоб провести
час цієї літургії і нинішній день у мирі, просімо в Господа.
Народ: Даруй, Господи.
Диякон: Ангела миру, вірного хранителя
наших душ і тіл, просімо в Господа.
Всепереможну силу святого хреста для допомоги нашим душам, просімо в Господа.
Добре і корисне для наших душ і мир у світі, просімо в Господа.
Завершити решту наших років у мирі, просімо в Господа.
Християнського завершення нашого життя без скорбот і без сорому, і доброго
виправдання перед страшним судом, просімо в Господа.
Єднання у вірі та причастя Святого Духа, просімо в Господа.
Диякон: Пресвяту Богородицю... ітд.
Самі себе, один одного і все наше життя Христу Богу передаймо.
Священник виголос: І удостой
нас, Господи, з відвагою і без осудження взивати до Тебе, небесного Бога,
святого Отця, і казати.
Народ: Отче наш, що єси на небесах, хай
святиться ім’я Твоє, хай прийде Царство Твоє, хай буде воля Твоя як на небі,
так і на землі. Хліб наш насущний дай нам днесь; і прости нам борги наші, як і
ми прощаємо боржникам нашим; і не введи нас у спокусу, але визволи нас від
лукавого.
Священник голосно: Бо
Твоє є Царство, і сила, і слава на віки віків.
Народ: Амінь.
Священник: Мир усім.
Народ: І духові твоєму.
Диякон: Схиліть ваші голови перед
Господом.
Народ: До Тебе, Господи, ми уповаємо.
Молитва при схилянні голови
Священник вклоняється і молиться: Тебе
благодаримо, невидимий Царю, що Своєю безмежною силою створив усе і Своїм
великим милосердям привів усе з небуття до буття. Ти, Господи, поглянь зі Свого
святого храму на тих, які схилили свої голови перед Тобою. Бо вони схилили їх
не перед плоттю і кров’ю, а перед Тобою, страшним Богом.
Тож, Господи, подай усім нам легкість у добрих справах,
згідно з потребами кожного. Пливи разом із мореплавцями, подорожуй із
мандрівниками, визволи полонених, поверни тих, хто заблукав, збери розсіяних,
зціли хворих. Ти, що є лікарем душ і тіл.
Виголос: Благодаттю,
милосердям і людинолюб’ям Єдинородного Сина Твого, з Яким благословен єси,
Всемогутній Отче, разом із пресвятим і благим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і
на віки віків.
Народ: Амінь.
Священник вклоняється і молиться:
Споглянь, Господи наш Ісусе Христе, з небесного храму Твого і з престолу слави Царства
Твого. Прийди, щоб освятити нас і спасти (оживити), Ти, що сидиш із Отцем і тут
приносиш Себе в жертву. Зволь подати нам із Твого непорочного тіла і цієї
чесної крові, а через наші руки – всьому цьому народові.
І тричі поклоняється, цілує
жертовник і промовляє: Ти вознесений на небесах, Боже, і по всьому
світу звучить трислава Твоя.
Диякон голосно: Πρόσχωμεν.
Священник піднімає хліб обома
руками високо над головою, промовляючи:
Святеє святим.
Народ: Єдин свят, єдин Господь Ісус
Христос, на славу Бога Отця. Амінь.
Священник розламує хліб належним
чином і кладе частку в чашу, промовляючи: Повнота Святого Духа.
Хор співає: Христос,
принесений у жертву, розділяється між нами. Алилуя.
Його тіло дається нам на поживу, і Його свята кров проливається на нас. Алилуя.
Хваліте Господа на небесах. Алилуя.
Хваліте Його на висотах. Алилуя.
Хваліте Його всі ангели Його. Алилуя.
Хваліте Його всі сили Його. Алилуя.
Причастя
Священник знову тричі поклоняється, просить прощення, цілує жертовник і
промовляє: Тіло животворящого і безсмертного Сина Божого, принесене
в жертву, розділяється між нами на очищення і відпущення наших гріхів.
Він бере в руку частку, цілує її,
вклоняється і тричі знаменує себе цією часткою, промовляючи: Ісповідую
і вірю, що Ти єси Син Божий, що взяв на себе гріхи світу.
Промовивши це тричі,
причащається. Так само бере чашу і п'є два ковтки.
Під час причастя хор співає:
Приступіте до Господа і прийміте світло. Алилуя.
Вкісіте і видіте, який благий Господь. Алилуя.
Потім диякон бере дари і
звертається до народу, промовляючи: Зі страхом Божим і вірою
приступіть.
Священник знаменує народ хресним
знаменням, а весь народ, піднявши руки вгору, співає: Благословен,
хто йде в ім'я Господнє. Бог і Господь явився нам.
Усі причащаються, а після
причастя священник знаменує народ хресним знаменням, промовляючи: Спаси,
Господи, народ Твій і благослови спадкоємство Твоє; керуй ними і звеличуй їх
віднині і довіку.
Диякон: Амінь.
Священник кладе дари на жертовник
і покриває їх.
Диякон: Господеві
помолімся.
Піддиякон: Господи, помилуй.
Священник молиться таємно, а
диякон кадить дари та жертовник. Святі Дари переносять у захристію, а хор
співає: Ми сповнились Твоїх благ, Господи, споживаючи Твоє тіло і
кров; слава на висотах Тобі, що нагодував нас.
Ти, що завжди нас годуєш, зішли й тепер Своє духовне
благословення; слава на висотах Тобі, що нагодував нас.
Під час перенесення дарів
священник промовляє:
Благословенний Бог нині, і повсякчас, і на віки віків.
Народ: Амінь.
Молитва подяки
Священник: Благодаримо Тебе, Господи, людинолюбний і благодійнику
душ наших, бо Ти удостоїв нас небесних і безсмертних Твоїх таїнств. Тепер
направ шлях наш, спаси нас усіх у Твоєму страсі, збережи наше життя, утверди
наші стопи молитвами святої і славної Твоєї Богородиці та молитвами всіх Твоїх
святих.
Диякон виголошує: Прийнявши
зі страхом і вірою це божественне, святе, небесне, безсмертне, пречисте й
нетлінне таїнство, достойно благодарім Господа.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Поможи, спаси і збережи нас... ітд.
Народ: Господи, помилуй.
Диякон: Щоб завершити цей день у мирній
святості та без гріхів, просімо в Господа.
Народ: Даруй, Господи.
Диякон: Самі себе, один одного і все наше
життя Христу Богу передаймо.
Народ: До Тебе, Господи, ми уповаємо.
Священник виголос: Бо
Ти єси святість наша, і Тобі ми воздаємо славу, нині, і повсякчас, і на віки
віків.
Диякон: Ідімо з миром.
Піддиякон [або хор]: В ім’я Господа
нашого Ісуса Христа.
Диякон: Господеві помолімся.
Народ: Господи, помилуй. Тричі.
Молитва посеред храму
Священник спускається в середину храму і голосно промовляє цю молитву:
Ти благословляєш тих, хто Тебе благословляє, Господи, і освячуєш тих, хто на
Тебе уповає, спаси цей Твій народ і благослови це спадкоємство Твоє. Повноту Церкви
Твоєї збережи. Освяти тих, хто з любов’ю вшановує красу Твого дому. Ти
прославляєш нас Своєю божественною силою і не залишай нас, що на Тебе уповаємо.
Даруй мир усьому світу, Церквам, священникам, нашим царям, їхньому війську і
всьому цьому народу. Бо всі добрі дари і кожна досконала милостиня сходять
згори, від Тебе, Отця світла. І Тобі належить слава, влада і честь, нині, і
повсякчас, і на віки віків.
Народ усі разом промовляють:
Будь ім’я Господнє благословенне віднині і довіку».
Промовляють це тричі.
Священник знову піднімається на
вівтар, поклоняється і цілує жертовник. Обернувшись до народу, він знаменує їх
хресним знаменням і промовляє: Ти єси звершенням закону і пророків,
Христе Спасе наш, Ти звершив увесь промисел Отця, сповни і нас Твоїм Святим
Духом.
Народ: Амінь.
Благословляю Господа повсякчас... (читається до
кінця).
Потім піддиякон приносить перед
священником хліб, і, коли священник благословляє його, роздає всім, доки
читається псалом.
Після завершення псалма священник
знаменує народ хресним знаменням, промовляючи:
Благословення Господнє хай буде на вас, нині, і повсякчас, і на віки віків.
Далі священник вклоняється перед
жертовником, промовляючи:
Господи Ісусе Христе, Боже, змилуйся над нами.
І всі розходяться по своїх
домівках.
Фрагменти іншої Літургії, названої
Літургією святого Йоана Золотоустого, які були перекладені на вірменську мову
наприкінці V століття.
І. МОЛИТВА ПРИВІТАННЯ[1]
Благословенний від початків Творче, що перебуваєш у святих,
що не згадуєш наших провин, забуваєш наші гріхи та, милосердно зглянувшись на
нас, удостоїв нас стояти з рівною славою перед Твоєю божественною присутністю,
як і безтілесні сили, і в ароматі Твоїх солодощів приносити Тобі цю літургію,
щоб Твоя творча божественність через принесення в жертву Твого Єдинородного і
нашого Спасителя Ісуса Христа примирилася зі створіннями. Йому належить слава,
влада і честь, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
II. ПРИЗИВАННЯ (ἐπίκλησις)[2]
Тобі поклоняємося і Тебе просимо, Боже безмежно милосердний,
зішли, відповідно до Твого спасительного промислу, благодаттю згори
відновлюючого і людинолюбного Духа Твого Святого на нас і на цю жертву, яку ми
тепер принесли перед Тобою, щоб Ти учинив цей хліб чесним тілом, а це вино
чесною кров’ю нашого Господа і Спасителя Ісуса Христа.
III. ПОМИНАННЯ[3]
Благослови, Господи, також рік цей Своєю благістю, дай добре
поліття і постійні плоди землі. Збережи, Господи, цей вірний Твій народ від
усілякої скорботи, від диявольських спокус, від злих людей, від нестерпних
підступів і від нічних нечистих думок. Дай нам увійти у святе святих Твого
храму [святилище] з добрим і блаженним життям і з добрими справами, щоб ми
раділи і насолоджувалися духовною радістю, разом усі приносили хвалу, ісповідання
і поклоніння Тобі, Отцю, Твоєму Єдинородному Синові та Святому Духу, нині, і
повсякчас, і на віки віків. Амінь.
Диякон виголошує:[4]
IV.
Благодарім Господа Бога нашого, Який удостоїв нас, Своїх слуг, стояти
перед цим Його святим жертовником і звершувати божественне таїнство тіла і
крові Його Єдинородного Сина. Молімося з вірою, щоб Він дарував нам це причастя
на виконання Його заповідей.
Молімося за нашого єпископа, щоб Господь дарував йому довгі
дні з мирним і здоровим життям, щоб він безгрішно керував Своїм народом,
проповідував слово істини і освітлював словом вчення очі наших сердець.
Також молимося з вірою за тих, хто помер у Христовій вірі,
щоб Господь прийняв їхні душі в одвічні оселі і укріпив нас усіх, щоб досягти
нескінченної спадщини святих у Христі Ісусі, Господі нашому, Який спасає нас і
милує.
Народ: Спаси, Господи.
V. МОЛИТВА ПРИ СХИЛЯННІ ГОЛОВИ[5]
Тобі, Господи людинолюбний, поклоняються всі створіння,
небесні і земні природи. Разом із ними й ми, схиливши наші голови, просимо любов
Твою велику: зішли Твого відновлюючого і істинного Духа Святого, щоб освятити
нас і очистити від усіх пороків. Даруй нам можливість приступати досконало, без
страху і без осуду до животворящого і нетлінного тіла і крові Сина Твого, Бога
нашого і Господа Ісуса Христа.
VI. МОЛИТВА ПЕРЕД ПРИЧАСТЯМ[6]
Святий Отче, Ти, що нарік нас ім’ям Єдинородного Твого Сина
і просвітив нас у купелі духовного хрещення, зроби нас достойними прийняти це
святе таїнство на відпущення наших гріхів. Відобрази в нас благодать Твого
Святого Духа, як у святих Апостолів, які споживали і стали очищенням всього
світу. І нині, Господи, Отче благий, зроби це причастя подібним до вечері
учнів, усунувши темряву моїх гріхів. Не зважай на мою недостойність і не
перешкоджай благодатям Твого Святого Духа. Але за Твоєю безмежною любов’ю до
людей даруй це як очищення гріхів, як поглинання провин, відповідно до
обітниці, яку дав і сказав наш Господь Ісус Христос: "Кожен, хто споживає
Моє тіло і п’є Мою кров, житиме повіки". Даруй нам це для нашого очищення,
щоб ті, хто споживає і п’є це, підносили благословення і славу Отцю, і Сину, і
Твоєму Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
VII. МОЛИТВА ПІСЛЯ ПРИЧАСТЯ[7]
Дякую, прославляю і величаю Тебе, Господи Боже мій, що мене,
недостойного, зробив гідним у цей день бути учасником Твого божественного і
страшного таїнства, Твого непорочного тіла і дорогоцінної крові. Маючи ці дари
за заступників, молю Тебе, щоб Ти зберігав мене кожного дня і впродовж усього
мого життя у Твоїй святості, щоб, пам’ятаючи Твою благу милість, я жив із
Тобою, Який заради нас страждав, помер і воскрес. Нехай не наблизиться до мене,
Господи мій і Боже, нищитель, бо я позначений Твоєю дорогоцінною кров’ю.
Всемогутній, очисти мене цими дарами від усіх моїх смертоносних справ. Ти, єдиний
невинний, утверди моє життя, Господи, від усяких спокус. Мого супротивника
поверни назад, зганьбленим і засоромленим, кожного разу, коли він повстає проти
мене. Ти, мій сильний Помічник і Захисник, утверди кроки мого розуму, язика і
кожен рух мого тіла. Будь завжди зі мною відповідно до Твоїх непорушних
обітниць: "Хто їсть Моє тіло і п’є Мою кров, той перебуватиме в Мені, і Я
в ньому". Це сказав Ти, о Людинолюбний; утверди в мені Твої непохитні
настанови, бо Ти єси Бог милосердя, щедрот і людинолюб’я, Податель усіх благ.
Тобі належить слава разом із Отцем і Твоїм Пресвятим Духом, нині, і повсякчас,
і на віки віків. Амінь.
VIII. МОЛИТВА В СЕРЕДИНІ ХРАМУ[8]
Благодаримо Тебе, Отче Всемогутній, що приготував нам як
пристань святу Церкву, храм святості, де прославляється Пресвята Твоя Трійця.
Благодаримо Тебе, Христе Царю, що дарував нам життя через
животворче Твоє тіло і святу кров; даруй нам очищення і велику милість Твою.
Благодаримо Тебе, Істинний Душе, що оновив святу Церкву;
збережи її непорочною у вірі в Твою Пресвяту Трійцю віднині і довіку.
[1] Також
вважається, що це було сказано св. Григорієм Богословом, див. с. 246, цит.
праця.
[2] Вона
також зустрічається в тій самій Літургії св. Назіанзена. Див. с. 250, цит.
праця.
[3] Знайдено
в Літургії св. Кирила. С. 263-264, цит. праця.
[4] Його
також знаходимо у власній Літургії Василія Великого (с. 150, Op. cit.). Однак
слід зазначити, що вона справді належить до Апостольських Конституцій, і, крім
вірменського перекладу, не зустрічається в жодному іншому тексті чи версії
Василія Великого. Цей текст, з деякими незначними змінами, також міститься в
Літургії св. Ісаака Вірменського Патріарха. Див. с. 234, цит. праця.
[5] Також з
Літургії Св. Назіанзена. Див. с. 250, op. cit.
[6] Він
також зустрічається в сучасній вірменській літургії і явно присвячений святому
Златоусту.
[7] Також на
загальній Літургії.
[8] Також на
загальній Літургії.
Немає коментарів:
Дописати коментар