неділю, 9 лютого 2020 р.

Милосердя хочу, а не жертви

Лк. 18, 9-14 Притча про митаря і фарисея - надзвичайно цікавий біблійний текст, якщо дивитись на деталі опису. Її словами Христос намагається пояснити найінтимніше, що має людина - молитву, спілкування з Богом. Передовсім цікавий її початок: "Двоє чоловіків зайшли до храму помолитися". Для чого уточнювати те, що чоловіки зайшли до храму помолитися? Хіба це не очевидне? Чого б ще людина приходила до храму, який "домом молитви назоветься для усіх народів"?(Мт 11:17). А все ж, як часто люди приходять до храму зовсім не для того. Надто часто молитва відіграє роль музичного чи естетичного супроводу для множества інших причин, через які люди заходять до храму. Тиск родини, суспільства, потреба культурних відчуттів, бажання похизуватися чи осудити - все це може стати причиною приходу до храму.

Спілкування з Богом стає у такому випадку другорядним і перетворює такого "захожанина" з молільника на розбійника, а храм на печеру, у якій він і йому подібні збираються. Надто часто люди, навіть не усвідомлюючи цього, вносять у храм Божий ідолів гордості, себелюбства, хвалькуватості і погорди іншими. Як колись у раю, так і зараз у храмі - місці перебування і спілкування людини з Богом - змій кілограмами роздає плоди гордості і зверхності, які приносять людині пізнання, ні, не добра і зла, а власної наготи.
Молитва фарисея по своєму цікава. Він починає із благодарення: "Боже, благодарю Тебе!", визнаючи, що те, яким він є, є наслідком Божого благовоління. Благодарення, насправі, є центральним аспектом будь-якої здорової молитви. Благодарення - усвідомлення факту, що вже щось отримав, що маєш певні даності. Саме тому центральною християнською молитвою є євхаристія - благодарення.
Але тут таки відбувається й нівелювання фарисеєвого благодарення через вивищення себе понад тими, кому в житті з тих чи інших причин пощастило менше - грабіжникам, неправедним, перелюбцям, ближньому, на якого можна вказати пальцем. І в наступному реченні молитви вже Бог мав би бути вдячним фарисеєві за все, що він для Нього зробив. Як справжній фарисей і Павло мав спокусу приписати собі свої труди, але, схаменувшись, виправив себе "правда не я, але благодать Божа, що зі мною вона" (1Кор 15:10).
Затаврувати всіх фарисеїв хвальками і лицемірами було б великою помилкою. Багато з них стали щирими послідовниками Христа як Никодим і Йосиф з Ариматеї, та й зрештою святий апостол Павло. Проблемою тут є не фарисей, а відсутність у ньому свідомості, що розмова з Богом в Його домі не є добрим місцем для нагадування Йому всього того, що Він тобі винен за всі твої благоговійні труди.
Молитва митаря суттєво глибша від молитви фарисея. Вона виходить із ісповідання віри у милостивого Бога і продовжується визнанням власної здатності до помилок. Як і у випадку фарисея, Христос нічого не говорить про моральний стан митаря. Ніде не написано про те, що він за замовчуванням грішник. Хоча багато так і думає читаючи цю притчу. Але тут, здається, мова про інше. Його "Боже, милостивий будь мені, грішному" є ісповідуванням його, схильної до часткового і, часто, помилкового сприйняття дійсності, людськості. Людина здатна помилятися і робити вчинки, справжню ціну яких усвідомлює вже після того, як справу зроблено. Для того, хто усвідомив це, митарева молитва набирає її справжнього сенсу. " ... ніхто не є безгрішний, тільки Ти ... " - ісповідує церква, молячись за тих, які вже стали перед Богом і споглядають Його у храмі небесному.
Ще один аспект у цій притчі надзвичайно цікавий. У молитвах фарисея і митаря дуже чітко видно, що перша живиться законом, а друга виростає із свідомості милосердя Божого. Але "законом не оправдається ніхто". (Гал 2:16). Тому один відходить законом осуджений, а інший милосердям оправдується.
У скурпульозному сповнюванні дрібних законних приписів важко віднайти любов. Бо любов живиться усвідомленям багатства отриманих милостей, не належних відповідно до закону.(Лк 7: 41-43)

(г. 7): Наслідуймо, вірні, митареве покаяння,* а не хвалімся по-фарисейському,* але з глибини серця принесімо Доброчинцеві - Богові всього,* щире зітхання, бо він навчав, кажучи:* Кожен, хто себе вивищує, буде принижений,* а той, хто себе принижує - буде вивищений.* Тому однодушно закличмо до нього:* Боже, очисти нас грішних і спаси!

Немає коментарів:

Дописати коментар