вівторок, 4 червня 2024 р.

Літургія поставлена на коліна

Давно хотів написати про це, але аж тепер з’явився час і натхнення.

Літургійна традиція нашої церкви зберегла надзвичайно давню і цікаву традицію завершення періоду П’ятдесятниці – славного 50-денного святкування Воскресіння Христового і очікування Зіслання Святого Духа. Згідно із цією традицією у цей період не можна було молитись навколішки. Тому увечір в неділю П’ятдесятниці в храмах відбувався особливий чин молитов навколішки. Ця традиція є дуже давньою і сягає часів, коли свято П’ятдесятниці справді було останнім днем святкування, про що виразно говориться в одній із молитов.

Чин П’ятдесятниці оригінально походить із давньої константинопольської традиції і, як кожне із богослужінь добового кола, у його основній структурі складалось із трьох антифонів, під час завершення останнього з яких відбувався вхід предстоятеля у святилище. Якщо це передбачалось урочистістю дня, після входу слідували біблійні читання. В інших випадках, відразу після входу диякон виголошував мирну ектенію, яку священник завершував молитвою відпусту і главоприклонною молитвою.

Невідомо коли, але цей, початково окремий, чин було долучено до звичайної щоденної вечірні, яка теж мала свої п’ять основних молитов і, відтак, ці тексти продублювалися – другі молитви в нашому чині коліноприклонних молитов (Благословен єси, Господи Владико вседержителю…, Господи, Господи, Ти ізбавив нас від усякої стріли…, Боже великий і вічний, святий людинолюбний…, Боже великий і вишній, Ти єдиний маєш безсмертя…, Господи Боже наш, що прихилив небеса… ) власне і є п’ятьма давніми молитвами константинопольської вечірні. Дві останні з них все ще є частиною навіть сучасної вечірні як 8-а світильна та главоприклонна.