Кондак св. Романа на Різдво Господа нашого Ісуса Христа, глас 3
Діва днесь Понадсущого родить, а земля вертеп неприступному приносить; ангели із пастирями славословлять, мудреці ж за зорею подорожують: бо для нас зродилось Немовля нове – Предвічний Бог.
Ікоси
1) Вифлеєм відкрив нам Едем – прийдіте, узримо;
блаженство укрите знайшли ми – прийдіте, радість райську всередині печери
приймімо: там Корінь явився, не зволожений, що вирощує прощення; там Джерело
Криниці некопаної явилося, з якого Давид колись вельми пити волів; там Діва,
Немовля зродивши, одразу втамувала спрагу Адама і Давида. Тож прийдімо до місця
цього, де зродилось Немовля нове – Предвічний Бог!
2) Отець
Матері з благовоління Сином став; Спаситель дітей як Дитя у яслах возліг.
Пізнавши Його, Мати промовляє: «Що ж це таке, Дитя Моє? Скажи Мені, як в Мене вселився
Єси і як зріс в Мені? Бачу Тебе, Лоно Моє, і жахаюся; бо годую молоком —
неневісная; і хоча Тебе у пеленах зрю, дівицтво Своє споглядаю запечатаним; Ти бо
зберіг його, від Мене зволивши зродитись Немовлям малим – Предвічний Бог».
3) «Що,
Царю вишній, із убогими спільного маєш Єси? Нащо до земних прийшов, в печері звеселився
і зрадів у яслах, о Небес Зиждителю? Раба Твоя не має місця в домі цім; навіть
не те, що місця, а й вертепу, бо і цей — чужий. Воістину, коли дитя зродила Сарра,
широку землю в спадщину отримала, а я й тісного ложа не отримала, лише вертеп
цей, у якому перебуваєш Єси волею Своєю, Немовля нове – Предвічний Бог».
4) Слова ці таїнственно промовляючи і щиро молячись всі таїнства Відущому, про мудреців, що Немовля шукають, Діва чує й мовить: «Хто ви?» Вони ж у відповідь: «А Ти хто єси, Родителько? І як Такого породила єси? Хто Твій Отець і хто єси, Родителько, — Матір’ю бо і Кормителькою Сина явилася, отцю земному непричетного? Його зорю побачивши, зрозуміли ми, що явилось Немовля нове – Предвічний Бог».
5) «Воістину
слів значення нам достовірно Валаам подав, в яких пророцтво виголосив, мовивши,
що з’явиться зоря, що світлом своїм знищить світло ворожінь і передвість усіх;
зоря, що притчі мудреців розв’язує, їх загадки і вислови; світліша незрівнянно за
усяку видиму зорю; вона — немов творець усіх зір; про неї було передвіщено, що з
Якова засяє Немовля нове – Предвічний Бог».
6) Щойно
Марія вчула слова дивні ці, вклонившись Родженому з Неї, зі сльозами мовила: «Величне
це Мені, Дитино, —все величне те, що із убогістю Моєю учинив Єси. Бо ось
мудреці зовні шукають Тебе; країв східних царі Лице Твоє прагнуть бачити, і
багаті в Твоєму народі гаряче бажають бачити Тебе. Воістину бо —Твій народ оце,
для якого Ти родився Немовлям новим - Предвічний Бог».
7) «Оскільки
це — народ Твій, Дитино, то повели їм під покров Твій поспішитися і побачити
багату вбогість й бідність ушляхетнену; бо маю Тебе як моє багатство й похвалу мою,
тому й не соромлюся; в Тобі є благодать і істина. То ж днесь благоволи, щоб в
це житло Твоє ввійшли вони: я анітрохи не турбуюся про Мою бідність, бо володію
Тобою як скарбом, який царі побачити приходили; адже царі та мудреці шукали, де
родилось Немовля нове – Предвічний Бог».
8) Ісус
Христос, Бог наш воістину, думок Своєї Матері торкнувся таїнственно і промовив:
Введи тих, кого Я привів Своїм словом; бо Моє слово тим є, що засяяло Мене
шукаючим: за виглядом — зоря воно, але для того, хто розуміє, — сила. Вона йшла
разом із мудрецями, служачи Мені, і досі стоїть, виконуючи своє служіння, і
своїм промінням показує місце, де родиолсь Немовля нове – Предвічний Бог».
9) «Прийми ж
тепер, о Непорочна, тих, що прийняли Мене; між ними — наче у Твоїх обіймах Я. Не
віддалився Я від Тебе, — і до них зійшов». І вона відчиняє двері й приймає
зібрання мудреців: відчиняє двері Та, що є Непроходимими Дверима, через які
Один Христос перейшов; відчиняє двері Та, що Замкненими Дверима пробуває, і
ніколи нічого не було узято зі скарбниці Її дівичої чистоти; відчинила двері
Вона сама, від Якої народилися Двері спасіння, Немовля нове – Предвічний Бог.
10) Мудреці швидко ввійшли в оселю; і, побачивши Христа,
жахнулися, коли уздріли також Його Матір і Її обручника, і зі страхом сказали: «Це
Син без родоводу. І як же, скажи нам, Діво, ось ми бачимо обручника в оселі Твоїй?
Чи не зазнало осуду Твоє народження, чи не було зневаженим перебування Йосифа в
спільному житті з Тобою? Багато маєш ненависників єси, нишпорять, де народилось
Немовля нове – Предвічний Бог».
11) «Вияснюю вам, — сказала мудрецям Марія, — чому Йосиф у
моєму житлі: для викриття всіх, хто ганить Мене; бо сам він розповість те, що
почув про Мого Сина; адже у сні він бачив святого ангела, який відкрив йому,
звідки Я зачала у лоні; його, засмученого, просвітив уночі Божественний вогонь
щодо того, що його тривожило. Тому і живе зі Мною Йосиф, який вияснює, що
Немовля нове – Предвічний Бог».
12) «Він розповість усе, що почув; він ясно сповістить, що
раніше бачив — із небесного і земного: від пастирів, як разом із земнородними
прославляли піснею Бога вогненні духи-ангели; — і про вас, мудреців, як перед
вами ішла світла зоря й вела вас у путь. Тому, полишивши те, що вже сказано,
розкажіть нам тепер, що сталося з вами нині: звідки прийшли сюди, як ви
зрозуміли, що з’явилось Немовля нове – Предвічний Бог».
13) Щойно Пречиста Діва так сказала їм, мудрецям, ці світочі
Сходу промовили до Неї: «Бажаєш знати, звідки ми прийшли і як? — із землі Халдейської, де не
промовляють: Бог — Господь богів; — із Вавилона, де не знають, хто є Творцем
світла, якого шанують. Там зійшла й спонукала нас покинути поклоніння вогню
перського іскра Твого Немовляти. Залишивши всепожираючий вогонь, ми споглядаємо
тепер Вогонь, що просвітлює: Немовля нове – Предвічного Бога».
14) «Все — марнота марнот. Але серед нас не було нікого, хто
так міркував би: бо одні вводять в оману, а інші блукають у ній. Тому то, Діво,
благодарення возносим Родженню Твоєму, через яке ми звільнилися не лише від
омани, а й від усякої скорботи в усіх землях, якими ми пройшли, серед усіх
безбожних народів, чиї мови нам були невідомі, мандруючи землею та покидаючи її
зі світильником цієї зорі, шукаючи, де народилось Немовля нове – Предвічний
Бог».
15) «А окрім того, маючи світильник цей, ми обійшли довкола
весь Єрусалим, розшукуючи точне сповнення пророцтва, бо чули, що Бог прийде
дослідити його, і зі світильником ми проходили, прагнучи побачити велику істину,
але її не знайшлося, відійнято бо було той ковчег його, з яким колись благополуччя
його було пов’язане: старе минуло, все бо обновило Немовля нове – Предвічний
Бог».
16) «Чи справді так це?» — мовила Марія вірним цим мужам. —
«Ви обійшли довкола весь Єрусалим, той град, який пророків убиває? І як же ви
безпечно місто це, до всіх вороже перейшли? І як сховаєтеся знов від нечестивця
Ірода, що убивством дихає?» Вони ж відповіли: «Ми не ховалися від нього, Діво, радше насміялись з нього. Обходили
ми всіх, питаючи, де народилось Немовля нове – Предвічний Бог».
17) Все це від них почувши, Богородиця сказала: «Про що питав
вас цар Ірод і фарисеї?» — «Спочатку Ірод; а потім, за його намовою, перші з
Твого народу ретельно випитували в нас час появи зорі, що нині з’явилася; та,
довідавшись, вони — немов невчені — не забажали побачити Того, про Кого
прагнули дізнатися, так що допитувачам самостійно треба було розшукати Немовля
нове – Предвічного Бога».
18) «Безумні, нас безумцями вважаючи, питали: ‘Звідки і коли
ви прийшли? Чому не йшли відомою всім дорогою?’ А ми навзаєм питали їх про те,
що вони знали, кажучи їм: ‘Як це сталося, що ви раніше так швидко пройшли
велике пустельне мандрів’я, через яке ви йшли? Той, Хто вів вихідців з Єгипту,
Він же привів тепер і нас, що вийшли із землі Халдейської, до Себе — тоді
стовпом вогненним, а нині — зорею, що вказує на Немовля нове - Предвічного Бога’».
19) «Зоря постійно була нашою провідницею — так само, як для
вас був Мойсей, що тримав у руках жезл, який просвіщав світлом Богопізнання;
вас колись годувала манна і камінь поїв вас водою, а нас наповнювала надія на
це. Чи ж побажали б ми тепер, наситившись радістю цього, повернутися до Персії
після такого тяжкого шляху? Ми прагнемо споглядати, поклонятися і славити
Немовля нове – Предвічного Бога».
20) Так говорили мудреці, звільнені від омани, а Непорочна все
це закарбовувала у Своєму серці, тим часом як було із Нею Божественне Немовля,
що самим Своїм буттям свідчило про Матір Свою — про Її дівичу чистоту після
народження, а про мудреців — про їх нездоланний дух і саме їхнє мандрівництво.
Бо жоден з них не відчув утоми у своєму труді, так само як не відчував її
Аввакум, коли прийшов до Даниїла, бо Той, Хто являвся пророкам, — Він же явився
й мудрецям: Немовля нове – Предвічний Бог.
21)
Після всіх цих оповідей мудреці взяли у руки дари й
поклонилися Дарові дарів і Господу світів — із золотом та смирною. Потім
принесли і ладан Христу, виголошуючи: «Прийми цей дар потрійний, як пісню серафимську трисвяту; не відкинь їх, як
жертву Каїна, але прийми їх у обійми, як приношення Авеля, заради Тієї, що
народила Тебе, через Яку нам народилось Немовля нове – Предвічний Бог».
22) Непорочна, бачачи нові й сяючі дари в руках мудреців, які
приносили їх і припадали, бачачи зорю-провідницю та пастирів, що співали,
молилася Тому, Хто знає все це, Господу, промовляючи: «Ти, Дитино Моя,
прийнявши три дари, сповни три прохання для Тієї, що Тебе народила: молю Тебе
про добре поліття, про плодючість землі та про спасіння тих, хто живе на ній —
яви милість Свою всім; бо Ти народився від Мене, Немовля нове – Предвічний
Бог».
23) «Не тому, що я – Мати Твоя, Милостиве Дитя, і не тому, що
годую молоком Того, Хто подає молоко, але за всіх Я благаю Тебе. Ти зробив Мене
устами та славою всього Мого роду. Вселенна бо Твоя Мене міцним покровом,
стіною й утвердженням має; на Мене дивляться ті, що раніше були вигнані з Твого
раю. Даруй їм колись пізнати, що від Мене народився Єси, Немовля нове –
Предвічний Бог».

Немає коментарів:
Дописати коментар