Це
відбувається щороку. Щороку ми починаємо пасхальний піст т.зв. «передпостовими»
неділями. До них належать Неділя митаря і фарисея, Неділя блудного сина,
М'ясопусна і Сиропусна неділі. Якщо із двома останніми питань не виникає, їх
суть чітко окреслена - поступове впровадження у період посту, відмова спочатку
від вживання м'яса, потім від молочних страв для того, щоб відійшовши від
святкового і пишного, зосередитись на буденному й простому, для співстраждання
із Христом в Його упокоренні, у Його сходженні від пишноти божества до убогості
неприйнятого своїми ж людства, то з першими двома виникають певні питання.
Особливо для вдумливих, для тих, хто молиться літургійними текстами церкви і
намагається пропустити їх через себе.
З
одного боку, в літургійних текстах цих «передпостових» неділь вже повним ходом
іде мова про важливі постові максими - піст, упокорення, слідуванню
євангельським приписам, з іншого - заборона постити, бо самі вони і період між
ними є загальницею. З одного боку спів «на вавилонських ріках», «покаяння двері
відкрий мені» та інше, з іншого боку заохочення до святкування. Тексти стихир,
канону цих неділь сповнені закликів до оплакування гріхів, прохань до Господа
про очищення та й взагалі тем, які більше пов'язані із суто постовим періодом.
Більше того, ті, хто молиться вдумливо літургійною молитвою церкви, дуже легко може
зауважити, що теми цих двох неділь повторюються у третій (про блудного) і
четвертий (про митаря і фарисея) тижні посту. Не лише тексти цих тижнів, а й
тексти передуючих їм неділь, присвячені роздумуванню над темами цих притч.