У сучасній літургійній практиці більшості церков візантійського обряду священик мовить 11 або 12 т.зв. "світильних" молитов у той час коли вірні або хор співає шестипсалм’я. Нелогічність такої практики є більш ніж очевидною, адже завданням молитви священика є впровадити вірних у таїнство молитви, дати поштовх до глибшого осмислення тої чи іншої частини богослужіння, вознести в імені церкви (і це вона - церква - повинна потвердити своїм "Амінь") славослов’я, прохання,
заступництво, ісповідання та благодарення Богові.
Вартує лише вчитатись у тексти цих молитов і ми відразу впізнаємо, що у деяких із них виразно вказується на ту чи іншу частину богослужіння (особливо це видно у молитвах 9, 10 та 11, які текстуально відповідають псалму 50, хвалитним та славослов’ю). На їх колишнє місце вказують теж виголоси, які майже у всіх випадках 100% відповідають виголосам цих молитов і тим самим вказують на їх оригінальне місце.
Наскільки глибшим і діалогічнішим стало б наше богослужіння, якщо б ми вийшли із сліпого слідування "традиції" і нарешті почали її творчо і духовно осмислювати, повністю використовувати засоби, які дає нам сама літургія. Тоді відпала б необхідність штучних містагогій, канонічних зобов’язань і сама літургія нарешті стала б справжньою школою молитви, яка виховувала б вірних у православ’ї.
Нижче подаю спробу віднайти оригінальне місце молитов утрені, беручи до уваги виголоси у чині утрені і текстуальну відповідність текстів молитов окремим частинам утрені.
1. (Молитва мирної ектенії) Благодаримо Тебе, Господи, Боже наш, що підняв нас із лож наших і вклав в уста наші слово хвали, щоб поклонятися і призивати ім’я Твоє святе. Ми умоляємо щедроти Твої, які Ти завжди виявляв у нашому житті. І нині пошли поміч Твою предстоящим перед лицем святої слави Твоєї, що дожидають від Тебе багатої милости. І дай нам зо страхом і любов’ю завжди Тобі служити, хвалити, оспівувати і поклонятися несказанній Твоїй благості. Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклоніння: Отцю, і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
заступництво, ісповідання та благодарення Богові.
Вартує лише вчитатись у тексти цих молитов і ми відразу впізнаємо, що у деяких із них виразно вказується на ту чи іншу частину богослужіння (особливо це видно у молитвах 9, 10 та 11, які текстуально відповідають псалму 50, хвалитним та славослов’ю). На їх колишнє місце вказують теж виголоси, які майже у всіх випадках 100% відповідають виголосам цих молитов і тим самим вказують на їх оригінальне місце.
Наскільки глибшим і діалогічнішим стало б наше богослужіння, якщо б ми вийшли із сліпого слідування "традиції" і нарешті почали її творчо і духовно осмислювати, повністю використовувати засоби, які дає нам сама літургія. Тоді відпала б необхідність штучних містагогій, канонічних зобов’язань і сама літургія нарешті стала б справжньою школою молитви, яка виховувала б вірних у православ’ї.
Нижче подаю спробу віднайти оригінальне місце молитов утрені, беручи до уваги виголоси у чині утрені і текстуальну відповідність текстів молитов окремим частинам утрені.
1. (Молитва мирної ектенії) Благодаримо Тебе, Господи, Боже наш, що підняв нас із лож наших і вклав в уста наші слово хвали, щоб поклонятися і призивати ім’я Твоє святе. Ми умоляємо щедроти Твої, які Ти завжди виявляв у нашому житті. І нині пошли поміч Твою предстоящим перед лицем святої слави Твоєї, що дожидають від Тебе багатої милости. І дай нам зо страхом і любов’ю завжди Тобі служити, хвалити, оспівувати і поклонятися несказанній Твоїй благості. Бо Тобі належить усяка слава, честь і поклоніння: Отцю, і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки віків. Амінь.
2.
(Молитва
після
полієлею
або непорочних)
Від ночі лине дух наш до Тебе, Боже, бо
світло на землі – повеління Твої. Правду
і святиню звершувати у страсі Твоєму
напоуми нас, Тебе бо славимо – воістину
сущого Бога нашого. Приклони вухо Твоє
і вислухай нас, і пом’яни, Господи, всіх
присутніх, що моляться з нами, кожного
по імені, і спаси їх силою Твоєю. Благослови
люд Твій і освяти насліддя Твоє: мир
світові Твоєму даруй, церквам Твоїм,
священикам, владі і всьому народові
Твоєму, бо благословенне і прославлене
всечесне і величне ім’я Твоє Отця, і
Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас,
і на віки віків. Амінь.
3.
(Молитва
після
І катизми)
Від
ночі лине дух наш до Тебе, Боже, бо світло
на землі – повеління Твої. Навчи нас,
Боже, правди Твоєї, заповідей Твоїх і
оправдань Твоїх. Просвіти мисленні очі
наші, щоб ми не заснули в гріхах на
смерть. Віджени всяку мряку від сердець
наших, даруй нам сонце правди і життя
наше неушкодженим збережи знаменням і
печаттю Святого Твого Духа. Направ стопи
наші на шлях мирний, дай нам бачити ранок
цей і день у радості, щоб ми вдосвіта
возсилали молитви Тобі, бо Твоя влада,
і Твоє царство і сила, і слава Отця, і
Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас,
і на віки віків. Амінь.
4.
(Молитва
після
прохальної
ектенії)
Владико, Боже святий і незбагненний, що
світлові із темряви возсіяти звелів і
спочинок нічного сну нам дарував, і до
славослов’я і моління Твоєї благості
підвів! Задля власного Свого милосердя
схилившись, і нині прийми нас, що
поклоняємося Тобі й по силі благодаримо
Тебе, і даруй нам усе, чого просимо для
спасіння. Яви нас синами світла і дня
та наслідниками вічних Твоїх благ.
Пом’яни, Господи, у множестві щедрот
Твоїх весь народ Твій, усіх присутніх,
що моляться з нами, і всю братію нашу,
на землі й на морі сущих, і на всякому
місці володіння Твого, що потребують
Твого чоловіколюб’я і помочі. Усім
вияви велику Твою милість, щоб завжди
спасенні, як душею, так і тілом, відважно
славили дивне й благословенне ім’я
Твоє, бо Ти Бог милости, щедрот і
чоловіколюб’я, і Тобі славу возсилаємо:
Отцю, і Сину, і Святому Духові, нині і
повсякчас, і на віки віків. Амінь.
5.
(Молитва
на
ектенії перед "Всяке дихання")
Скарбе дібр, Джерело невсихаюче, Отче
святий, Чудотворче, Всесильний і
Вседержителю! Усі Тобі поклоняємося і
Тобі молимося та Твої щедроти і милості
Твої призиваємо на поміч і заступництво
нашій смиренності. Пом’яни, Господи,
рабів Твоїх, прийми від усіх нас ранішні
моління, як кадило, перед Тобою; ні одного
з нас не вчини невправним, але всіх нас
оберігай щедротами Твоїми. Пом’яни,
Господи, тих, що чувають і співають на
славу Твою і єдинородного Твого Сина і
Бога нашого, і Святого Твого Духа. Будь
їм помічником і заступником; прийми їх
молитви на пренебесний і мисленний Твій
жертовник, бо Ти Бог наш, і Тобі славу
возсилаємо: Отцю, і Сину, і Святому
Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
6.
(Молитва після 6-ї пісні канону)
Благодаримо Тебе, Господи, Боже спасіння
нашого, бо Ти все твориш для добра життя
нашого, щоб ми завжди Тебе споглядали,
Спасителя й Доброчинця душ наших. Бо Ти
упокоїв нас у час минулої ночі й підвів
нас із лож наших, і поставив на поклоніння
величному імені Твоєму. Тому молимо
Тебе, Господи: Дай нам благодать і силу,
щоб сподобились ми співати Тобі розумно
й молитись безупинно та в страсі і
трепеті над нашим спасінням трудились,
заступництвом Христа Твого. Пом’яни,
Господи, і тих, що вночі до Тебе кличуть.
Вислухай їх і помилуй, і скруши під ноги
їх невидимих і войовничих ворогів. Бо
Ти Цар миру і Спас душ наших, і Тобі славу
возсилаємо: Отцю, і Сину, і Святому
Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
7.
(Молитва)
Боже
й Отче Господа нашого Ісуса Христа! Ти
підніс нас із лож наших і зібрав у час
молитви. Дай нам благодать відкрити
уста наші і прийми наші посильні
благодарення, і навчи нас оправдань
Твоїх. Молитись бо як слід не вміємо,
якщо Ти, Господи, святим Твоїм Духом не
наставиш нас. Тому молимося Тобі: даруй
і прости, якщо ми згрішили аж до
теперішнього часу словом або ділом, або
думкою, добровільно або недобровільно.
Бо коли на провини дивитимешся, Господи,
Господи, то хто встоїться, бо від Тебе
– відкуплення. Ти один лише – Святий,
помічник кріпкий, захисник життя нашого,
і про Тебе пісня наша повсякчас. Нехай
буде сила Царства Твого завжди
благословенна і препрославлена: Отця,
і Сина, і Святого Духа, нині і повсякчас,
і на віки віків. Амінь.
8.
(Молитва входу?)
Господи, Боже наш, що сонну неміч відігнав
від нас і покликав нас візванням святим,
щоб і вночі здіймати руки наші і
прославляти Тебе за справедливі присуди
Твої. Прийми моління наші, благання,
ісповідання, нічні служіння і даруй
нам, Боже, віру бездоганну, надію певну,
любов нелицемірну. Благослови наші
входи й виходи, вчинки, слова, діла й
думки; і дай початку дня діждати нам, що
хвалять, оспівують і благословляють
Твоєї невимовної сили благість, бо
благословенне пресвяте ім’я Твоє і
прославлене царство Твоє: Отця, і Сина,
і Святого Духа, нині і повсякчас, і на
віки віків. Амінь.
9.
Молитва
перед 50-им псалмом:
Господи, Боже наш! Ти через покаяння
дарував людям відпущення, нам же, як
образ пізнання і визнання гріхів, показав
покаяння і прощення пророка Давида.
Тож, Владико, помилуй з великої милости
Твоєї нас, що в чимало великих гріхів
впали, і множеством щедрот Твоїх очисти
беззаконня наші, бо перед Тобою згрішили
ми, Господи, що невідоме і таємне серця
людського знаєш і єдиний маєш владу
прощати гріхи. Серце ж чисте створи в
нас і Духом владичним утверди нас, і
радість спасіння Твого яви нам. Не
відкинь нас від лиця Твого, але дозволь,
як Благий і Чоловіколюбець, аж до
останнього нашого віддиху приносити
Тобі жертву правди й возношення на
святих Твоїх жертовниках, милістю і
щедротами і чоловіколюб’ям єдинородного
Сина Твого, з яким Ти благословенний з
пресвятим, благим і животворящим Твоїм
Духом, нині і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
10.
Молитва
перед Хвалитними:
Боже, Боже наш! Ти сотворив розумні й
духовні сили своєю волею. Тебе просимо
й Тобі молимося: Прийми наші посильні
славослов’я з усіма Твоїми творіннями,
і збагати щедрими даруваннями Твоєї
благості. Бо перед Тобою приклоняється
всяке коліно небесних, земних та
підземних, і всяке дихання і створіння
оспівує незбагненну Твою славу, Ти бо
єдиний Бог істинний і многомилостивий.
Тебе бо хвалять усі сили небесні, і тобі
славу возсилаємо: Отцю, і Сину, і Святому
Духові, нині і повсякчас, і на віки віків.
Амінь.
11.
Молитва
перед славослов’ям:
Хвалимо, оспівуємо, благословимо і
благодаримо Тебе, Боже отців наших, що
Ти забрав тінь нічну і явив нам знову
світло денне. Молимо Твою благість:
Милостивий будь до нас грішних і прийми
моління наше у великому Твоєму милосерді,
бо до Тебе прибігаємо, милостивого і
всемогутнього Бога. Засвіти в серцях
наших істинне сонце правди Твоєї!
Просвіти ум наш і почування всі збережи,
щоб, як у день, ходили ми пристойно шляхом
заповідей Твоїх і осягнули життя вічне,
і сподобилися насолоди неприступного
світла Твого, бо в Тебе є джерело життя,
ти Бог наш і Тобі славу возсилаємо: Отцю,
і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас,
і на віки віків. Амінь.
Тексти молитов у перекладі майстерні "Трипіснець"
Для детальнішого ознайомлення з історією молитов див.:
А.А. Дмитриевский, Утренние светильничные молитвы: Историческая судьба их... // Руководство для сельских пастырей. Киев, 1886. № 42. С. 180–192.
М.Арранц, Как молились Богу древние Византийцы: cуточный круг богослужения по древним спискам византийского евхология, Ленинградская Духовная Академия, 1979.
Тексти молитов у перекладі майстерні "Трипіснець"
Для детальнішого ознайомлення з історією молитов див.:
А.А. Дмитриевский, Утренние светильничные молитвы: Историческая судьба их... // Руководство для сельских пастырей. Киев, 1886. № 42. С. 180–192.
М.Арранц, Как молились Богу древние Византийцы: cуточный круг богослужения по древним спискам византийского евхология, Ленинградская Духовная Академия, 1979.
Немає коментарів:
Дописати коментар